Hej
Vi bor i ett älvsbyhus med torpargrund.
har bott nåra månader nu o har märkt att våran avfuktare (woods) blir till en enda isklump
och luftfuktigheten sticker iväg lite grann.Har krypit ner me en hårtork o tinat upp den några gånger nu mebn börjar ledsna på de nu.
Undrar bara om de ska vara såhär eller om de e nåt fel?
Eller om de finns liknande avfuktare fast som "frostar av" sig själva eller nåt?

Mvh R%ichard

Det är en kondensavfuktare du har. De fungerar inte i kalla utrymmen. Släng skiten och skaffa en sorptionsavfuktare istället. De fungerar oavsett temperatur och genererar inget kondensvatten som måste tömmas.

Ok
Vad kan en sån kosta då?
och hur fungerar den?
Måste man dra ventilation i grunden då eller??

Vad har du för temp i grunden när den fryser?
Har själv kört med Woods avfuktare under 2 vintrar men inte haft problem med att de fryser ihop. I min grund har det dock aldrig blivit kallare än +7.5 grader.

• Gilla
Lars Ola Jerker Claesson
  • Laddar…
jag har 5-6 grader varmt....

+5 är nedre temp.gränsen enligt Woods själva för var det bör vara för att den skall funka så du ligger på gränsen.

Du skriver att luftfuktigheten sticker iväg lite grand. Hur ligger den? Vid 5-6 grader kan man utan vidare acceptera åtminstone 75% relativ fuktighet utan risk för mögelpåväxt. Jag har själv kondensavfukater sedan tre år o behöver ingen avfuktning på vinern eftersom fuktigheten ligger <75% hela tiden. Använder bara avfukatern på sommarhalvåret o då fungerar det utmärkt. Om du bara har koll på fuktigheten kan du stänga av avfukatern o invänta våren.

Jag har en likadan konstellation med älvsbyhus och avfuktare och fick tipset att inte ha avfuktaren inställd på maxeffekt, eftersom den då producerar så mycket vatten att det inte hinner rinna av innan det fryser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.