Hej

Efter att ha sett arga snickaren fick jag blodad tand och ville ge mig in i vårt projetk, dvs vårt hus såklart:D
Mitt första projekt fick bli dränering... jo det var det han langade i mitt knä. :o Men jag vill jag med. Har nu läst era andras inlägg och blir inte klok på vad som är bäst. Platon Isodrän eller Pordrän??? Sen kommer det till vilket dräneringsrör är bäst.??
Att jag behöver tips och råd och hjälp är kanske uppenbart .
Finns det någon vänlig själ som kan få fram vad som är bäst. Har en vanlig småastuga i lutande terräng där fukten har tagit sig in i källaren (garaget) vilket vi fick lite bot på med att leda bort med vanlig stuprör (de gamla gick rakt ner i jorden) och en luftavfuktare. Resultatet blev avsevärd men nu är som sagt dränering dags.
Typ hjälp!!:)

Vad som är bäst?
Den frågan får du nog bilda dig själv om. Vad tror du passar bäst för ditt hus?

Det är två läger som hävdar att de har den bästa metoden. Bägge säger mer eller mindre att den andra metoden inte är nått att ha..

Platon metoden är väll billigare Och fungerar utmärkt.
Isodärn/pordrän metoden är lite dyrare Och den fungerar utmärkt.

En vissfördel med isodrän/pordrän är att isolerar & drännerar väggen på samma gång.

Det är möjligt att Isodrän/pordrän metoden går snabbare att få upp på källarväggen. Dock om man har asfalt på väggen så tar det tid att få bort den.

Isodränmetoden är en fördel att använda om man har högt vattentryck eller mycket tillrinning. Då det stoppar vattnet att nå källar väggen.

Dränneringsrören , så ska du använda dubbelväggig rör. De är styva & kan alltså inte rullas i hop de i 6 meterslängder är billigast. De tål marktryck på ett mycket bra sätt. Så man slipper att drännreringsrören plattas ihop efter typ 5 år.

Det var nog det jag kommit fram till med. Hörde någonstans att det finns dräneringsrör av bambu... någon som vet något om detta.
Är det vettigare att ha sk gamla ler rör än dessa i plast med de små hålen som blir tilltäppta efter en viss tid ändå??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.