1 049 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Markradon
Ska förbereda för radonsug nu när vi dränerar om källaren.
Har förstått att man ska lägga rören i "gruset" som en spindel...(?)
Frågan är bara vad det är för slags rör jag ska lägga i???
Har försökt läsa här på alla möjliga forum men jag är nog trög men fattar inte om det bara är vanliga plaströr eller?
Har förstått att man ska lägga rören i "gruset" som en spindel...(?)
Frågan är bara vad det är för slags rör jag ska lägga i???
Har försökt läsa här på alla möjliga forum men jag är nog trög men fattar inte om det bara är vanliga plaströr eller?
Om jag har förstått det rätt behöver man inte ha rör överhuvud taget när man installerar radonsug. det räcker att ha makadam i botten så kommer sugen fungera bra. Dvs. sugen skapar ett undertryck och luften letar sig till platsen där du gjort installationen. Vill du använda rör skulle jag rekommendera vanliga dräneringsrör 110 mm som du kan hitta på byggmax. De är perforerade. Linda in dem i fiberduk och lägg i makadammet så ska det nog funka. Lycka till!
/Jonas
/Jonas
Lägg dem inte i duk, det finns ingen anledning till det. Dammet kan sätta igen duken så att den blir tät. Lägg två längder rör varav ena går till sugen. Det andra röret får ett t-stycke på mitten som går till mitten på det röret som går till sugen. Rören bildar ett H när det är färdigt.
Tack för svar...
Undrar om vi bör förbereda för radonsug eller inte...?
Undrar om vi bör förbereda för radonsug eller inte...?
När jag har lagt så har jag gått på rören med en 88 graders böj utanför grunden och upp från böjen med ett pvc-rör. Det röret kan man antingen låta vädra i luften eller koppla en sug på. Vill man dölja röret kan man sätta en stormhatt på eller ett vanligt lock och gräva ner ett par centimeter i singlet. Jag vet ju inte om du skall ha drag hela tiden eller bara öppna då och då.
Klicka här för att svara