2 166 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Ny källare
Tja. Jag vet inte om det här är ett diskuterbart ämne, men jag provar. Idén kommer efter att ha läst en artikel ur en verkligt händelse. I artikeln anlitade man en firma som ställde upp huset på balkar, grävde ur marken, gjöt en källarplan och sedan ställde tillbaka huset.
Vårt hus är en 1½ plansvilla måttligt lagom utrymme. Dock räknat till rätt så litet, eftersom det saknas källare att "gömma undan" saker på som t.ex. tvättutrustning, pumpar och varmvattenberedare. Huset står i huvudsak på träplintar och jag inbillar mig att marken är helt berggrundsfri åtminstone de närmast 10 metrarna ned.
Vad tänker in om ett sådant projekt? Storleken på det, parter att anlita + kostnadsbild? Jämfört med å bygga ut övervåningar osv som ändå bara gör huset större och otympligare.
Med tanke på att huset (30-tal) skulle vinna ny bottenplatta, en hel extra våningsyta och plats för ett vattenburet värmesystem (då sådant utrymme inte är avsatt idag) och än mer kvadratmeteryta för typisk "källarutrustning" som kan flyttas bort från boendeplanet.
Vårt hus är en 1½ plansvilla måttligt lagom utrymme. Dock räknat till rätt så litet, eftersom det saknas källare att "gömma undan" saker på som t.ex. tvättutrustning, pumpar och varmvattenberedare. Huset står i huvudsak på träplintar och jag inbillar mig att marken är helt berggrundsfri åtminstone de närmast 10 metrarna ned.
Vad tänker in om ett sådant projekt? Storleken på det, parter att anlita + kostnadsbild? Jämfört med å bygga ut övervåningar osv som ändå bara gör huset större och otympligare.
Med tanke på att huset (30-tal) skulle vinna ny bottenplatta, en hel extra våningsyta och plats för ett vattenburet värmesystem (då sådant utrymme inte är avsatt idag) och än mer kvadratmeteryta för typisk "källarutrustning" som kan flyttas bort från boendeplanet.
Redigerat:
Det låter spännande.
Ligger kommunens avloppssystem djupt nog så avloppsrören kan ligga under källargolvet, eller kommer allt sådant tvingas hänga i taket?
Jag känner att jag verkligen går händelserna i förväg här, men detta var ett problem som slog mig.
I övrigt har jag inte en aning om projektet är genomförbart.
Lycka till, ser fram emot genomförandetråden
Ligger kommunens avloppssystem djupt nog så avloppsrören kan ligga under källargolvet, eller kommer allt sådant tvingas hänga i taket?
Jag känner att jag verkligen går händelserna i förväg här, men detta var ett problem som slog mig.
I övrigt har jag inte en aning om projektet är genomförbart.
Lycka till, ser fram emot genomförandetråden
Kan man kanske bygga källaren bredvid huset och sedan lyfta det på plats med en jättekran? Borde ju vara mycket billigare att grävs och bygga om man inte måste in under huset. Har däremot ingen aning om det finns kranar att anlita som orkar lyfta ett hus.....
På Discovery channel kör de ibland ett program som kallas "Big moves" eller liknande. Där flyttar de allt möjligt till nya platser, hus, tåg, silos mm.
På Discovery channel kör de ibland ett program som kallas "Big moves" eller liknande. Där flyttar de allt möjligt till nya platser, hus, tåg, silos mm.
Det var ju någon som flyttade sitt hus, kolla här:
https://www.byggahus.se/bygga/familjen-hedin-flyttade-huset
På det nya stället murade de en källare under.
Kanske är läge att spåra det där företaget som flyttade huset. De kan nog ge ett prisförslag.
Men det finns ju andra trådar här som handlar om att många kommuner inte tillåter nybygge med källare. Så det är väl det första att kolla upp antar jag.
https://www.byggahus.se/bygga/familjen-hedin-flyttade-huset
På det nya stället murade de en källare under.
Kanske är läge att spåra det där företaget som flyttade huset. De kan nog ge ett prisförslag.
Men det finns ju andra trådar här som handlar om att många kommuner inte tillåter nybygge med källare. Så det är väl det första att kolla upp antar jag.
Varför får man inte bygga källare? Blir så trött på krångliga byggregler från kommunen. Själv fick jag gå en riktig fight för att få byta färg från rött till gult på mitt hus (och det är ett område med gamla hus i olika färger, former och storlekar)
Klart det blir mycket dyrt! Hur mycket dyrare än andra alternativ? och vad får man ut i skillnad. Och vad är dyrt? Pratar vi 200.000, 500.000 eller 1 miljon? Vad kostar att byta boende, om man nu tycker att allt annat med huset & tomten & läget är bra? Det är lite sådana funderingar jag har i att värdera tanken på denna lösning.
Kommunens vatten & avlopp. Bra tanke. Byggnadslov måste förståss sökas. Grundförhållanden och dylikt är förståss något som expterter överlåts till att kolla, om nu detta någon gång blir seriösa tankar. Det pinebar nämner låter som något liknande, bara att man inget ska flyttas. Inget ska hängas i någon kran, det ska "bara pallas upp" någon meter så det går att komma under med grävutrustning.
Kommunens vatten & avlopp. Bra tanke. Byggnadslov måste förståss sökas. Grundförhållanden och dylikt är förståss något som expterter överlåts till att kolla, om nu detta någon gång blir seriösa tankar. Det pinebar nämner låter som något liknande, bara att man inget ska flyttas. Inget ska hängas i någon kran, det ska "bara pallas upp" någon meter så det går att komma under med grävutrustning.
Jag vet två exempel på "Renovering" av käller.
1: Min granne lyfte upp huset på järnbalk. Huset mer eller mindre svävade fritt. Några fasta punkter lämnades kvar. Poängen var att dom gjorde allt jobb själva. Massor med jobb, men det blev bra till slut. Lite läskigt var det, tänk om hela skite kalvar i väg. I det exemplet var det träbjälklag i källar taket. Källren var ca 10m2 från början, men blev till slut 70-80m2
Nja, jag skulle inte rekomendera renoveringsmetoden.
2: En kompis som redan hade källare lyfte en vägg i taget och böt källarväggar. Nogranna mätningar och betongbjälklaget lyftes ca 5mm, och efter den nya murningen hamnade bjälklaget på mm när på samma höjd som innan. Efter det bilade han ut det gamla golvet och gjöt nytt med isolering och golvvärme.
I det stora hela var det ett ganska enkelt jobb, det gjorde han på halva huset på sin fritid under några sommarmånader. Inte alls märkvärdig. Men det lät omfattande innan rivningen. Kostnade var lecasten och puts. för väggarna och betong och isolering för golvet. Men har är duktig hantverkare.
Skulle vara lite pinsamt om huset ligger 2 meter lägre en dag när man vaknar
Rekomenderar inte någon annan att göra det. Men det går. Behöver inte bli svindyrt om man orkar gräva och jobba själv. Järnbalkar som är ordentligt stagade. Kolla att fönstern går att öppna under tiden huset lyfts, så inte rutorna spräcks.
200'000 är inte orimlig budget.
Mats
1: Min granne lyfte upp huset på järnbalk. Huset mer eller mindre svävade fritt. Några fasta punkter lämnades kvar. Poängen var att dom gjorde allt jobb själva. Massor med jobb, men det blev bra till slut. Lite läskigt var det, tänk om hela skite kalvar i väg. I det exemplet var det träbjälklag i källar taket. Källren var ca 10m2 från början, men blev till slut 70-80m2
2: En kompis som redan hade källare lyfte en vägg i taget och böt källarväggar. Nogranna mätningar och betongbjälklaget lyftes ca 5mm, och efter den nya murningen hamnade bjälklaget på mm när på samma höjd som innan. Efter det bilade han ut det gamla golvet och gjöt nytt med isolering och golvvärme.
I det stora hela var det ett ganska enkelt jobb, det gjorde han på halva huset på sin fritid under några sommarmånader. Inte alls märkvärdig. Men det lät omfattande innan rivningen. Kostnade var lecasten och puts. för väggarna och betong och isolering för golvet. Men har är duktig hantverkare.
Rekomenderar inte någon annan att göra det. Men det går. Behöver inte bli svindyrt om man orkar gräva och jobba själv. Järnbalkar som är ordentligt stagade. Kolla att fönstern går att öppna under tiden huset lyfts, så inte rutorna spräcks.
Mats
mats757 skrev:Jag vet två exempel på "Renovering" av käller.
Mats
Ja du Mats, har du räknat på rabatter på materialpriser som väldigt få aldrig kommer i närheten av? Jag roade mig med att grovräkna på materialkostnaden för en källare på ca 75 kvadrat. Betonggolv och platsmurade lecaväggar, isolering under plattan och fungerande dränering. Jag fick ihop 85 000 kronor. Sen kommer arbetet till, grävning, återfyllning och framförallt kranar som lyfter huset på plats. Forma, armera, gjuta och mura klarar de flesta av men jag har svårt att se att dina 200 000 kronor skulle räcka ändå. Själv hade jag inte kalkylerat med mindre än 450 000.
/Hans H.
Som vvanligt är det ju tid mot pengar som är den avgörande. Går det att gräva ur gropen med spade och skottkärra? Ja men det tar mycket tid men det är billigt, Kranar kan man ersätta med domkrafter osv
Jag satt en natt båtvakt med en gubbe som berättade att han hade en granne som hade höjt hela sitt hus med ett knippe domkrafter. Han hade gått ett varv runt huset och hissat alla domkrafterna lika mycket, varefter han murade ett varv (och kanske tog murarsupen). Sedan donade han upp lite till och murade lite till. Hur mycket han totalt höjde huset mins jag inte, men det var en bra bit.
Härligt att höra om såna arbetshistorier. Förr var det nog lite skämmigt att anlita traktorer och grävmaskiner för sånt man kunde göra själv för hand. Karln som ägde/byggde vårt hus började schakta ut tomten för hand 1949, sen grävde han källare för hand. Han berättade att en kompis som hade tillgång till lastbil backade in på gården varje morgon och hämtade det fyllda lasset på kvällen...dag efter dag...husets byggår är 1951.tihimas skrev:Jag satt en natt båtvakt med en gubbe som berättade att han hade en granne som hade höjt hela sitt hus med ett knippe domkrafter. Han hade gått ett varv runt huset och hissat alla domkrafterna lika mycket, varefter han murade ett varv (och kanske tog murarsupen). Sedan donade han upp lite till och murade lite till. Hur mycket han totalt höjde huset mins jag inte, men det var en bra bit.
En bekant till mig beställde ett ettochetthalvplanshus med krypgrund på slutet av åttiotalet. När huset var färdigt sågade han upp ett hål i golvet och grävde ur grunden för hand tills det blev en källarvåning.
Sedan kom Reefat El Sayed och fixade så att han fick ge bort sitt hus till banken utan speciellt många kronor i ersättning. Idag arbetar han väldigt mycket och lever väldigt snålt, tyngd av stora skulder.
Sedan kom Reefat El Sayed och fixade så att han fick ge bort sitt hus till banken utan speciellt många kronor i ersättning. Idag arbetar han väldigt mycket och lever väldigt snålt, tyngd av stora skulder.
Klicka här för att svara