Grund & Markarbeten
pellepite: Hejsan. En jobbar kompis råkade ut får samma sak som er. Han rev ut allt och gjöt en platta ist. Blev kanonbra!
imported_Bosse: Jag byggde en nästan 3 meter hög mur i etapper med Keystone. Blev kanonbra. Enda kruxet är att det blir så bra att man bara bygger och bygger vidare. en trappa ytterligare en lite lägre mur högre upp. (har en väldigt sluttande tomt)
ZekeZoe: har läst en del här o skulle vilja ha lite tips på ett riktigt snabbt o enkelt sätt att få mer boyta...har ett hus med garage o carport i anslutning till huset. garaget har grusbotten med stenplattor o carporten har asfalt. Finns det något sätt att slippa gjuta platta - kan man kanske lägga isolerduk, isolering, reglar fästade i i husvägg/grund o garage/carportsvägg(som är gjutna på
PH2: Nya goda råd från kompisar........fyll med granulering istället så ger det bättre isolerande effekt. Vad jag vet så är granulering ett slags slagg som t.ex rönnskärsverken lämnar efter sig. Jag får ställa om hela frågan, är det någon som känner till/har provat tjälskydda med granulering? Hur tjockt? Packning? Sättningsrisk med plintar stående ovanpå fyllet? Hoppas att någon
magentis: [citat] Dom flesta brukar väl gjuta plattan en bit in på ringarna, å har då antagligen enbart nån papp mellan ytorna..., syllisolering bör ju gå bra... Har aldrig gjort det själv, "mina" brunnar är grävda långt före min tid, å har hellar inga pumphus. Men en brunn har gjuten platta överst, vilket även grannens har.. Misstänker att det en gång i tiden har varit avsett för att
Mats: Har du flera rör så lägg dem brevid varandra så klarar du lite mer vatten också utan problem
fsn: Det beror ganska mycket på hur mycket du skall spränga bort och hur det ser ut med grannar. Med så lite som 50m3 så blir det nog ganska stora kostnader/m3. Räkna med en besiktningskostnad på ca 2000kr/granne inom 50m. Sen hyrkostnad på mätare. Du kanske har tur och kan få dit nån med handmaskin, slipper etableringskostnader och dyra transporter av borrvagn och kommer undan med 250-300kr
Korny: Renovera först dränera sen? Läget är detta. Ska renovera ett källarrum i suterränghus från -63 (100% blåbetong överallt). Rummet var inklätt med träpanel uppreglad direkt mot betongen med trä. På golvet låg klinkers med elgolvvärme som varit på lite sporadiskt senaste åren. Dessa verkar ha släppt helt från betongen tillsammmans med fixet så det blir en lätt match att bara
Johnny Viking: I övrigt får ni gärna kommentera på grundens utseende och "kvalite" från vad ni kan se på bilden. Det är en brunn i garaget så extra stor pöl där, sen två till i koppling till garaget där tvättstugan är. Sedan undrar jag även hur djupt rören för dagvatten bör gå, eller ska gå? Samt hur ser fallet ut här? Vet ej exakt vart "kistan" ska vara på tomten. Ska ringa
Ulle-Bella: Hela grunden är inplastad. Ska kolla den där länken jag fick av dig. Tackar. Annars är det väl läge att ta ett snack med husleverantören som tyvärr inte är alltför go att ha och göra med. ;(
Mats: Platta eller plintar säger jag. Ska ha platta så lär du ju behöva jämna av oavsett
RobJen: Hej! Klart med firma (som gjort murar på granntomter som referens). Grävfirma som gör arbetet åt mig. Mur 1,4m hög 24 m lång + 75cm hög 23m lång. Grävning + murning (Hedamuren, keystone garden wall) + fraktande av jordmassor från tomt + hämtning av makadam och murstenar samt återfyllnad mot stödmuren, avjäning av marken + uppfart inkl grundarbeten till carport (= 230kvm) => två
Linnex: Kapillärbrytande är väl bättre men jag har lagt min plast direkt på sanden.
Jece: Ventilationshål är en risk. Gjut igen dom. Du skall förhindra uteluft från att tränga in genom att täta grunden runtom, helst även i skarven där hus möter grund. Du skall också förhindra markfukt från att tränga in med hjälp av byggplast i botten av grunden. När du gjort detta kan du mäta luftfuktigheten i grunden. Är den 70% eller högre kan du köra igång avfuktaren. Annars
mycke_nu: Husfix, förslagsvis. http://www.rusta.se/husfix_3676_750gr_p11301002.html
Roosen: Hejsan, Vi bor i ett hus från 1930. Vi har börjat renovera källaren, lite i taget. Vi har gjort tvättstugan och nu ska vi fixa till 20 kvm till kontor/gästrum + toa. Innan renoveringen av tvättstugan bytte vi ut avloppsrören som visade sig vara originalrören. Det var på tiden om man säger så. Så är inte rören bytta sen huset byggdes ska du nog byta dem innan ni fixar ytskiktet.
62_an: Den porösa stenen visar sig inte vara sååå porös när man väl vill försöka ha sönder den... :-| Jag har funderat på snigeldynamit, men för att ta bort en bit av toppen måste man tydligen borra från sidorna, vilket jag inte kommer åt nu för plattan är i vägen runt om. Ska jag komma åt med borrhammaren med en ganska flack vinkel från sidan på stenen måste jag bila upp plattan
bsba: Jag prövade nåt liknande fast ett annat fabrikat som jag inte kommer ihåg nu, men de lovade samma saker. Jag skrapade och dammsög fogarna så gott det gick, men det var nog inte tillräckligt för det kommer lite grönt ändå, dock inte lika mycket och myrorna verkar ha problem. Det bör nog alltså vara ett tjockt lager och väl rengjort innan.
Mikael_L: 1-3 dagar. Efter 2 dagar har betongen garanterat tillräcklig hållfasthet för att klara vikten av en husstomme. Men ni kan vänta en vecka också, om ni vill känna er supersäkra. Sen kan det vara 3-12 månader, eller under olyckliga omständigheter ännu längre, innan golvbeläggning går att lägga.
Pathol: Har fått en offert på markarbete. Det känns som om jag kan bli hur vilseledd som helst och har inte en aning om vad som är ett ok pris. Det enda jag vet är att offerten är bra mycket billigare än det pris som husleverantören erbjöd mig. Huset som offerten är baserad på är ett älvsbyhus d v s att själva grunden och montering av den är inte med i offerten. Tomten är på 740kvm. En
Proximity: I höstas dränerade vi runt huset. I källaren finns det några gamla rensbrunnar som går lite över en halvmeter ner under golvet. En av dessa har vi satt igen in och utlopp på eftersom den inte fyller någon funktion längre. Men nu på våren fylldes den ändå upp till cirka 20-30 cm under bottenplattan med vatten på 3-4 dagar. Är det något fel på dräneringen eller är detta något
Bonan: Ventilationsdonen till krypgrunden på Älvsbyhus är idag pluggade och täta. Idag får du en avfuktare installerad istället så krypgrunden är inte självventilerad med uteluft och därför är risken för fukt på sommarhalvåret väldigt liten om allt är tätt.
ori: Hej, Har köpt hus ganska nyligen. Jag har nu tänkt att dränera. Huset är från 1926 och har källare, ca 1,5 m under marknivå. När jag gräver i rabatten vid grunden så är det isolerat med vanlig isolering runtom hela grunden, det här gjordes nog i början av 80-talet. Dränerigsrören från stuprännorna är helt igentäppta. Hur ofta bör man dränera? Det känns som att isoleringen
Wand: Ok, tack för alla svar, tyvärr är det ju helg, skickade iväg ett mail häromdagen till kommun ang. brunnar. Ville bara kolla upp lite hur det funkar. :)
Bödde: Ja, det är väl de lösa stegen som ställer till det... Synd att du inte har samma smak som jag - jag gillar nämligen trätrappor, och det hade ju sparat en del jobb att göra en sådan istället ;) 20 mm är rena stålet i de här sammanhangen! Det räcker egentligen med 12 mm till gjutformen, det var bara det att knaggarna satt på fel ställen, så det höll inte :D
Dice: Vänder man på det så kan det ju vara så att jag gräver upp och det visar sig att allt fint o bra och att jag hade kunnat gå ytterliggare 30 år utan att gräva upp. DÅ har jag ju lagt ut tråkiga pengar till ingen nytta. Tycker bara det blir svårare och svårare ju mer jag tänker på det. Just nu lutar det åt att strunta i att dränera. På min gata är det ca 30 hus som är bygga samma
chrille_p: Då det saknas golvbrunn nedanför källartrappen, som dessutom saknar tak, rinner det ofta in en del regnvatten under källardörren. Jag skulle nu villja åtgärda detta och funderar på hur man kan lösa det. Tänkte gjuta en tröskel för att hindra att vatten rinner direkt in. Tänkte också sätta en golvbrunn, men är osäker på hur jag ska leda bort vattnet. Som trappan är byggd går