Grund & Markarbeten
pellepite: Jag hade målat den svart eller grå om jag nödvändigtvis skulle måla... Mem annars så hade jag klätt den med Steni:s grundskivor. Skitsnygga!! / Per
Mikael_L: Jag skulle inte heller överlappat. Och jag skulle inte heller vara speciellt orolig över springan mellan de två syllpappsbitarna. Syllen ligger i vilket fall en mm över själva betongytan så det ska nog inte kunna dra upp något fukt så länge det inte blir en ren pöl där. Och i så fall har du antagligen värre saker att oroa dig för. ;)
danielr112: Hmm hittat 5150 nät på beijer nu. borde funka bättre och med 10cm platta. Exempel? Hänger inte riktigt med på vart du ser exemplena i den pdfen? (Har förmodligen missat det men du får gärna peka ut vart)
Nyckelmossen: Jag skulle göra en "slitsdränering" i det här fallet. Gräv ett så smalt spår som möjligt och ca 30-40 cm djupt, lägg ner en duk/geotextil som täcker botten och sidorna i schakten, därefter lägger du i en dräneringsslang (50 mm) och återfyller schakten med singel/makadam. Ju tätare du utför dessa slitsdräneringar, ju bättre blir effekten.
Janet_Johan: Kan vara svårt att få till det bra med bara ett tunt lager, brukar bli en "skarp" överfång Använder du 0-18 (väggrus) så funkar det bättre.
Larsa: Om det är Dalarna du pratar om är det nog tyvärr mer än 1,5m till tjälfritt, varpå du har en lite jobbig uppgift framför dig. Kanske 1,6-1,8 m eller något, finns nog en tabell att hitta ngn stans. Skåningarna har det lättare, 80-100 cm räcker där. Plintarna under huset får du ju antagligen handjaga, runt kanterna borde du nog ha en minigrävare.
Gabbe1: Eftersom marken lutar så kommer en vägg i garaget behöva muras upp en dryg meter med lecablock. Betongplattan till garaget vilar på cellplast och under det makadam 11-16. Kan jag göra precis samma princip på ytterväggen av leca, dvs lägga cellplast direkt mot dem murade väggen och sedan makadam, fiberduk och slutligen återfyllning med befintliga massor? Dem murade väggen är mot en
Tony S: Har ett hus från -32. Hel källare. Sockeln sträcker sig ca 1m ovan markplanet. Takhöjd i källaren ca 185cm. Vill nu ta upp för en dörr ut till vårt vidbygda garage som står på platta på mark. Dörren har jag tänkt mig mitt i källartrappen. Halva dörrhöjden får jag ta ur sockeln och halva ur plankväggen. Måste jag växla av med järnbalk? Det är ju plankvägg så min gissning
Snailman: [citat] nej det var inte våtutrymmen, det var typ garderober med parkettgolv så vattnet hamnar på parkettgolvet om det blir läckage... min ena har jag tänkt ha i en garderob, den andra blir i tvättrummet så det blir en dm hög betongfyrkant runt golvvärmerören med lutning in mot golvet och sen blir det en halv klinkerplatta runt kanten på golvet runt hela rummet (utom vid dörrarna då)
JanneL: Du bör ha en kantlist överst. Lossa den och gräv undan där mattan är trasig. Häng en ny bit matta över hålen, som ett förkläde och sätt tillbaka kantlisten. Fyll igen.
Bödde: Ska du klinka golvet ska du vänta typ 3 månader, i alla fall fick jag det rådet av betongaren som var här och gjöt.
Årstakillen: Hej, Har ett fritidshus från 30-talet med krypgrund. Marken under är mest berg (ganska kuperad) med en del jordfickor som jag försökt få bort. Det luktar en del inne i huset och jag tänkte byta panelen (som har börjat mögla och ruttna) och lägga plast på marken med makadam i jordfickorna. Frågan är hur jag på bästa sätt byter panelen och reglar upp den så att den inte börjar
Range: Nja, det är klart... Men jag borde ju iofs kunna sätta typ glasblock för att släppa in ljus...? Och ja pinebar, isf tänkte vi göra altanen lite mer isolerad och ordentlig på flera sätt. Sedan är jag ingen anhängare av golvvärme, men det får vi ta då... Men för att lära sig lite... Vad är det som behöver göras? Gräva en liten grop förstår jag... Sedan? Hur gör man med
funkisen: Jag antar att det får bli en konstruktörs uppgift att svara på detta längre fram men lite tips på vägen hade varit uppskattat. Jag har ett äldre hus (från början sommarstuga), byggt 1937 som jag funderar på att platta och ersätta med ett nytt hus. Befintlig byggnad har en krypgrund som står på berg, grunden är uppbyggdav hålsten. Det nya huset kommer som det ser ut just nu att ha
Bezt: Då får man kanske efterdra med vanliga radiatorer, eller så bilar man.
carita68: Vi har problem med att vi får in en massa vatten i våran krypgrund (som mest pumpade vi ut 30kubik på ett område av 80 kvm)... Anticimex vill att vi tar reda på orsaken först innan vi ev får hjälp den vägen...Firman som gjort utbyggnaden har gått i konkurs. Säljaren hade en säljarförsäkring. Huset är utbyggd 02 (vi har bott där sen -05) och det är i den delen som problemen är.
hejhopp: Tanken var att spetta bort en meter i taget och se om/hur förstärkning är möjlig. Källaren ligger i en grop nersprängd i berget som synes på ritningen, det borde inte vara några problem att få väggen stabil om man förlänger den ner till berget (vilket den nog redan är). Den gamla delen har heller ingen klack. Hur mycket hjälp får jag av en byggkontruktör? Måste inte även en
Brobor: Hej, vi ska snart börja bygga en stor altan längs med hela huset och i ena "änden " ska det vara ett inglasat uterum med isolerglaspartier. Frågan är vilken grundläggningsmetod som är det bästa för detta 1. Plingrund överallt med trossbotten och isolering under uterumsdelen., vet ej om detta blir så snyggt då det kanske syns genom golvspringorna. Eller 2. Plintgrund för utedelen av
Macke202: Helloj, Ska dränera om och isolera mer Pordrän, huset som är från 1950 har asfalt ungefär en halvmeter upp från sulan. Fick instruktioner att skåra asfalten vilket jag börjat med nu men vill kolla så att de är tätt nog. Bifogar en bild på hur det ser ut, de ligger mer diagonalt än vad som syns på bilden, det är tätheten jag undrar över. Man sa även att putsen ovanför kan sitta
hellgun: Tack för svaret. [citat] Njae... inte matjord direkt. Snarare grus/jord/sten i en härlig förening. Se bifogad bild. [citat] Såg det lite som två flugor i en smäll. Bli av med betongplattorna och samtidigt kunna dra nytta av dem. Men vad innebär diffusionstäta? /Anders
Lostorp: Tack för svaret, jag hade faktiskt lyckats missa den tråden om att förlägga väg nära tomtgräns, där fick jag för att jag trodde jag läst på innan jag skapade ny tråd. Hittade den nu iaf. Angående placering av forumtrådar så är det inte helt enkelt, å ena sidan så var det främst en juridisk fråga jag hade men å andra sidan så verkar de flesta frågor ändå hamna under Grund
Robert_Brink: Hade först tänkt sätta natursten men har insett at orken och tiden inte finns (två barn under 3 år som förtjänar mer tid än tomten)... vi har sandca 1,5- 2 m ner med grus upp till marknivå. ska låna svärfars traktor nästa vecka med skopa och kan även låna padda vid behov... borde inte behövas med tanke på att gruset legat där i ett par tusen år... singel/grus/osv... vad tycker
cim97cd4: Hej , Frågan är vad skillnaden är mellan K40 betong och fiberbetong ? Jag ser olikheter när jag tittar på kantelement ! Någon som vet ? Vilka kantelement är att föredra , eller är det ungefär lika ?
Luddrick: Jag har gjort en tillbyggnad till mitt hus, en platta med vattenburen golvvärme har gjutits. Frågan är ska det vara en plast mellan plattan och färdigt innergolv. Kan verkligen fukt tränga upp genom markisolering och platta.
quick: Tjenare! Jag och min sambo har köpt ett hus, 1 plansvilla byggt 1962 med krypgrund. Det finns en rejäl ingång under altanen så man kommer in i krypgrunden även en lucka i golvet i matkällare/skafferi. Men iallafall på framsidan av huset är det två små avlånga fönster i grundmuren. Varför sitter dom där igentligen? Är ju smidigt så man får in lite ljus men fyller dom någan annan
anra: Hej, Ska bygga till mitt hus men går och funderar på en lite detalj. På den bifogade bilden (punkt 1.) så sticker tegelväggen + sockel ut en liten bit och det jag undrar är: Hur ska man göra här om man ska lägga en platta på mark med kantelement? Ska man ta bort den utstickande biten för att kunna lägga kantelementen (L-element) i en rak linje eller ska det vara kvar? Om det ska vara
saidlasf: Hej Måste hålla med. Den grävaren jag hade gjorde sig verkligen förtjänst av sitt timpris. Han ordande fram allt och alla som behövdes. Said