Jag är spekulant på detta hus, så nu har jag lite funderingar :)

Det är halv källare på huset, den delen mot altanen.
Av den så är den närmaste halvan matkällare, med enbart grus som golv.

Nu är det fotbad i matkällaren och blött på nedersta trappsteget i källartrappan (inomhus), antar att det har med snösmältningen att göra.
Det behövs nog dräneras i vilket fall, tror inte att det är gjort någon gång, huset är byggt -46.

Men hur dränerar man ett dylikt hus?
Marken sluttar nedåt bort från huset under altanen.
Kan det räcka att dränera på sidorna av källaren och framför huset?
Kan man lägga en dränering en bit framför torpargrunden i nivå med källardräneringen?
Eller hur gör man?
Hade ju varit fint om man slapp riva altanen, det borde ju inte komma så mycket vatten den vägen mot källarväggen.
Och framför allt, vad kan det kosta?

Sen undrar jag om någon vet vad det är för avlånga urtag i golvet?
Nu är de nästan helt vattenfyllda, men vad har de haft för funktion innan det blev vallgrav av dem:D
I det ena (som plåten ligger kvar på) ligger det ett gammalt rör längs med botten, som sen är kapat i nivå med golvet.

• IMG_5461.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5480.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Är inte röret i golvet oljeröret till oljebrännaren?

Tveksamt, röret är ca Ø30-40mm. Borde det inte vara mindre då?
Oljetanken står till höger om pannan.

Angående dräneringen så skulle det inte vara något problem enligt en firma jag talat med :-)
Man dränerade bara runt som "vanligt" vid källaren och torpargrunden, källarväggen under huset lät man bara vara.

Röret var nog inkommande vatten förr.

Sen undrar man hur f*n folk håller på.
Besiktningsmannen bröt bort en spånskiva på sidan av källartrappen och plockade bort följande "isolering": pappsäckar, pappkartonger, en trasmatta, plastpåsar, ett täcke, då kom det fram en dörr in till krypgrunden:)
Där inne såg det torrt och fint ut i.a.f.

-PC- skrev:
Man dränerade bara runt som "vanligt" vid källaren och torpargrunden, källarväggen under huset lät man bara vara.
Så är det gjort hos oss och det verkar funka :confused:

Om det alltid funkat är tveksamt då det är draget plastör från den odränerade sidan, över golvet och ut till dräneringen.. Plaströren är alltså förlagda ovanpå betongplattan och sedan är det isolerat och lagt ett flytande golv ovanpå.

Vi har haft problem med vatten på golvet men det kom in genom väggen strax under marknivå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.