Vi har en grusväg i nedförslut som det rinner mycket smältvatten på varje vår och vid häftiga regn. Det är ju periodvis ett problem. En föreslagen lösning är att gärva diken på var sida. Men en del hävdar att detta inte hjälper eftersom vattnet ändå letar sig ner i hjulspåren och att vägen måste höjas. Då hävdar andra att det ändå körs upp spår i vägen tämligen omgående och att vattnet ändå kommer att rinna där. Hur löser man detta på bästa sätt?

Mvh
LOS

Det är väldigt viktigt att vägen är mer bomberad, hög på mitten, om vägen ligger i en backe. Självklar måste det vara diken bredvid vägen, annars kommer det in massor med vatten från omgivande teräng också.
Men det stämmer också att man ska försöka få höjd på vägen, bärigheten i vägstommen ökar markant om den kommer upp från det blöta, då blir det inte lika lätt spår.

Hur mycket lutar backen och hur trafikerad är den?
Som du säger så ställs det krav på ytskicktet för att det inte ska bli spår i vägen som vattnet rinner i, i stället.

Gör ett ordentligt underarbete så har ni många problemfria år framför er.

Mats

Vägen är ganska mycket trafikerad, typ uppemot 10 hushåll. Lutningen varierar, men är ganska måttlig. Dikesgrävning medför tyvärr rivning av staket, häcker mm. Det är oklart om hela vägen går på samfällighetens mark mm.

Ja, det verkar nog vara enklast om vi först och främst riktar in oss på att höja och "bomberar" vägen.

Är det så pass stor väg så finns det inga genvägar.
Det är bara dumsnålt att fuska.

En häck som står så nära vägen blir snar ett problem i alla fall.

Det finns en hel del pengar att söka för byvägar. Det är bara att vara lite envis.

Mats

Tja, byn ser ju på sina ställen ut precis som på 1800-talet. Turister går här på sommaren och fotograferar. Det vore ju synd om avrinningsprojektet inte kan genomföras ändå.

hårdbelägg vägen annars det kostar säkert inte mer än att höja den

El_-micke skrev:
hårdbelägg vägen annars det kostar säkert inte mer än att höja den
Man bör undvika att lägga mjog/oljegrus eller asfalt på en väg som inte är riktigt bra.
När det har gått något år, och det har blivit tjälhävningar och sättningar i vägen är det svårt att göra något åt. En grusväg kan man alltid sprida på något lass väggrus och justera med en väghyvel.

Det absolut viktigaste för att få en stadig väg är att den är rejält dikad och bomberad.

Går det att förlägga ett dike innanför ett staket?

Jag försöker hitta framkommliga vägar för en eventuell kompromiss! :cool:

LOS skrev:
Går det att förlägga ett dike innanför ett staket?

Jag försöker hitta framkommliga vägar för en eventuell kompromiss! :cool:
Ett enkelt sätt kan vara att gräva ett smalt spår (ca 30-40), lika djupt som det tänkta diket. I spåret lägger du en dränering av bra kvalitet och återfyller med makadam t.ex 16-32.

Är det stora mängder vatten som ska passera kan man lägga en vägtrumma paralellt med dräneringen, alternativt använda dräneringsrör av grövre dimension.

Kan man inte gräva ner dräneringen mitt i vägen? Hjulspåren går ju på sidan om iaf så det borde inte bli så stor belastning på röret..
Sedan får man "dra ut" dräneringsröret på ngt lämpligt ställe.

folkeorg skrev:
Kan man inte gräva ner dräneringen mitt i vägen? ...QUOTE]

Vi har ett grusväg om ca 50meter, med svag lutning ut mot "gatan". Precis som för LOS kommer även här mycket smältvatten och avrinning från ett berg. Det är löst som så att vägen lutar in mot mitten, dock utan dränering.
- det fungerar, men då är underarbetet bra och vägen är paddad och väldigt hård. Visst tar vattnet med sig lite fint grus, men inte mer än att det är hanterbart inom ramen för "normalt" underhåll. Jag tror om lutningen är brant blir det svårare.

Vägen behöver inte vara hög på mitten, den kan luta bara åt ett håll också . Då räcker det med dike på ena sidan, vilket kan förenkla förläggning av dike.

/Abbe

Tack för alla bra förslag.

Jag fick igår se ett annat äldre dikningsprojekt i andra ändan av byn igår. Familjen jag träffade berättade hur vägföreningen (=vägföreningens "starke" man) hade krävt att man skulle ta bort sin granhäck för att det skulle grävas ett dike. Man hade dock inte gjort något åt vägen. Diket är torrt, och vattnet fortsätter att rinna på vägen. Jag hoppas vi kan få lite mer genomtänka åtgärder framöver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.