Våran grund gjordes i slutet av februari, v.10 för att vara exakt. Nu har snickarna varit så flitiga(eller har väl bara haft ett jobb och det är vårt hus) och vill gärna att vi nu sätter klinkers i hallen så att det kan börja med trappa etc... Har pratat med golvläggaren och han säger att de vanligtvis brukar börja 12 v e. husresning för att det ska torka ordentligt. Någon som har erfarenhet/kunskaper om detta.. Kan man tänka sig att det finns risk för sprickbildning etc... Plattan ser ju väldigt torr ut för ögat nu när huset kommit under tak och de dagligen har kört med 9 wattaren....Vi vill ju såååå gärna komma in i vårt hus så snabbt det bara går men det kanske är värt att vänta???????:confused:

Lita på din golvläggare. :)

Har dom som dom flesta mindre seriösa villa-byggare gjutit med C25/35 vct 0,60 alltså det vi brukar kalla "väggbruk" så skulle ha tippa på en RF runt 97% i dagsläget...

Dessutom ska man mäta fukten i voterna, på 40% av djupet.

Be gärna att få se följesedlarna som kom med från betongfabriken för att kontrollera betongkvalitet.

Mikael_L
Det är inte (bara) fuktigheten att ta hänsyn till, krympningen ska också vara avklarad.
Från seriösa källor har jag också hört just siffran 3 månader, dvs de 12v din plattis talar om.

Mikael_L skrev:
Det är inte (bara) fuktigheten att ta hänsyn till, krympningen ska också vara avklarad.
Från seriösa källor har jag också hört just siffran 3 månader, dvs de 12v din plattis talar om.
Precis. De förvisso mikroskopiska krympsprickorna har en ruskig kraft. Tänkte mig inte för hos farsan en gång och där sprack Höganäsklinkers rakt av. Eller rättare sagt; slets isär.

Tack för alla svar, "väggbruk" oj vad jag är lite insatt i allt märker jag nu vad gäller detta.. Tur att detta forum finns.. Vad jag kommer i håg så "uppdaterades" vår grund till ett bättre och mer snabbtorkande material.. Det kanske är ännu värre vad vet jag men vår KA har i alla fall varit och mätt plattan och det ska vara OK att redan nu börja med klinkers.. De kommer att börja nästa vecka då har det gått 10 v så det borde vara lugnt...??

Precis, 12 veckor brukar man behöva vänta för att vara på den säkra sidan.
Men det finns fix som tål krympning i underlaget, till viss gräns.
Kommer inte ihåg exakt men detta ska sänka väntetiden med flera veckor.
Fråga i en välsorterad bygghandel så ska du nog hitta.

Det bästa är att ringa en fixtillverkare och tala om när var hur plattan blivit gjuten, hur länge den varit varm och torr vilken RF, då kan dom tala om vilket fix du ska ha och om/när du kan lägga klinker

Det finns ett program som heter TorkaS Där kan man få fram hur länge man behöver vänta beroende på tjocklek och temperatur och årstid.

Använd ett flexibelt fix som tex. Ardex S84. Den ska klara plattsättning redan en månad efter plattgjutningen. Använde den själv när jag ville ha klinker på plats i förrådsdelen av garaget innan installationen av bergvärmepumpen och vv-beredaren. Det var ca 8 veckor efter plattan til garaget göts och under torktiden fanns ingen avfuktare i förrådet. Det var snart två år sedan och hittills har jag inte sett några sprickor. Nackdelen är att fixet är ganska dyrt.

P
Ardex S48 heter den väl?
Nåväl. Hur är det flytspackel och tätskikt? Kommer inte plattans fukt påverka dom?

Jovisst var det S48 jag menade. I mitt fall fanns inget behov av flytspackel, garageplattan var ok som den var. Jag tyckte även det var overkill att använda tätskikt på hela golvet i förrådet. Det fick räcka med remsa/tätskikt efter kanterna och en bit upp på väggen samt vid golvbrunnen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.