Fick hjälp av en grävare med underarbetet till nytt garaga 9*6m. Marken under garaget är till 60% ren lera, lite blålera och lite morän. Utgrävngen är i en sluttning så i bakkant är det ca 1.7m djupt och i framkant av garaget är det ca 40cm djupt .

Det är fyllt i ca 20cm med 0-65 (28ton) och paddat med en tung padda samt lodat med laser (Topcon). Ovanpå detta tänkte han lägga dräneringsrören (+avloppsrör för regnvatten) med fall mot en brunn som grävs ner utanför garaget. På detta ska det ligga ca 20cm 8-16 + ev isolering och sen en platta på ca 10cm.

I Pumphuset bredvid garaget är det ca 1m ner till vatten (spets) och eftersom det är blöt lera kändes inte rätt att gräva ner dräneringen i leran.

Jag hade tänkt från början att längst ner lägga markrör 110 med fall mot brunn , sedan lägga dräneringen i bärlagret och ansluta dräneringsrören till 110 rören - men det tyckte grävarn var helt fel så det bidde inte så...

Ska dräneringen ner i leran eller kan de ligga på 0-65 lagret efter anpassning så det blir korrekt fall mot brunnen?
Förslag på något annat material att använda 8-16?

Tycker det låter helt ok. Man vill ju ha minst tio cm grus som brytande skickt och om jag förstår dig rätt så får du ju det ovanför rören i stort sett.

8-16 är bra drängrus för jobbet tycker jag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.