2 389 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hur fyller man upp och bygger litet hus på sluttande mark?
Vi planerar att bygga ett litet hus (c:a 30 kvm) för bastu och bubbelpool. Vi vill placera det i en slänt som nu har en höjdskillnad på c:a 1,5 meter och är c:a 7 x 7 meter. Hur fyller man lämpligast och billigast upp slänten? Måste man använda L-element eller kan man bara fylla ut med stenblock, grus och jord?
Huset ska kunna användas året runt. Halva huset ska innehålla bastu och dusch medan andra halvan ska ha väggar av termoglas och innehålla bubbelpool samt relaxyta. Behöver man gjuta en bottenplatta för hela huset eller kan man placera bubbelpoolen på barmark med trätrall runt? Skulle det senare alternativet fungera vintertid eller blir det för kallt och kan det ge problem med fukt, mögel och småkryp?
Huset ska kunna användas året runt. Halva huset ska innehålla bastu och dusch medan andra halvan ska ha väggar av termoglas och innehålla bubbelpool samt relaxyta. Behöver man gjuta en bottenplatta för hela huset eller kan man placera bubbelpoolen på barmark med trätrall runt? Skulle det senare alternativet fungera vintertid eller blir det för kallt och kan det ge problem med fukt, mögel och småkryp?
Tvivlar på att nån vågar sig på att svara, mer än högst generellt. Det mesta beror på markens beskaffenhet, å den kan ingen veta nåt om, utan att gjort undersökningar först.
Mitt råd är att ni inte gör nåt alls, utan att verkligen veta om bygget kommer att stå kvar.
Din kommun bör kunna ge dig råd, t.o.m hjälpa dig att komma igång på rätt sätt.
Det är iaf hur jag skulle börja, för att slippa hitta kåken en bit längre ner i slänten nån dag..
Passa även på att kolla upp om det finns rör eller kablar i marken, som kan stoppa hela bygget. Antagligen inte permanet, då dom ofta kan flyttas, men till en kostnad som ni lär få stå för..
magentis.
Mitt råd är att ni inte gör nåt alls, utan att verkligen veta om bygget kommer att stå kvar.
Din kommun bör kunna ge dig råd, t.o.m hjälpa dig att komma igång på rätt sätt.
Det är iaf hur jag skulle börja, för att slippa hitta kåken en bit längre ner i slänten nån dag..
Passa även på att kolla upp om det finns rör eller kablar i marken, som kan stoppa hela bygget. Antagligen inte permanet, då dom ofta kan flyttas, men till en kostnad som ni lär få stå för..
magentis.
Redigerat:
Ta kontakt med något lokalt företag som har grävmaskiner och lastbilar, be någon komma och titta och förklara hur du vill ha det. Oftast räcker det att ta bort vegetationslagret (matjord, stubbar, etc.) och sedan fylla upp området med packningsbara massor. Har du tur kan företaget ha något lämpligt uppdrag i närheten där det finns överskottsmaterial som kan passa att använda hos dig, för en rimlig kostnad.
Frisk vågat, hälften vunnit, brukar det ju heta.. Men att bygga i en slänt, utan att veta markförhållandena känns lite väl vågat. På plana backen är det väl okey, men i en slänt vill iaf jag veta vad lite mer...Nyckelmossen skrev:Ta kontakt med något lokalt företag som har grävmaskiner och lastbilar, be någon komma och titta och förklara hur du vill ha det. Oftast räcker det att ta bort vegetationslagret (matjord, stubbar, etc.) och sedan fylla upp området med packningsbara massor. Har du tur kan företaget ha något lämpligt uppdrag i närheten där det finns överskottsmaterial som kan passa att använda hos dig, för en rimlig kostnad.
Att det finns dom som chansar vilt, har vi gott om bevis på.., hela villakvarter har gett sig iväg neråt, när det "omöjliga" har hänt.
Min åsikt är att, ska man bygga i en slänt, då ska man verkligen veta att det kommer att stå still. Aldrig jag skulle våga smälla upp ett hus, genom att bara plana till det lite. Enbart det kan få marken att rasa iväg vid nästa vårflod, då trycket mot "fast backe" har ändrats...
magentis.
Klicka här för att svara