Hej!
behöver lite råd.

håller på med en tillbyggnad av huset, och har upptäckt att jag mätt fel, fråga inte hur det kunde hända, men så är det i alla fall :)

jag har köpte för stora golvbälkar 220 mm så min fråga är kan man bygga som enligt bild, d.v.s. såga i dem eller måste jag köpa helt nya golvbjälkar?

c80200972702P5ad5.jpg

Det går bra att göra så :-)

beror nog lite på hur mycket du ska såga ur också

ca 60 mm, bilden stämmer inte med måttet, så hållfastheten tror jag inte ska vara någon fara.

bara undrade om det går eller om detta sågande görs på golvbjälkar för att kunna passa in på den befintliga husets bjälkar på ett smidigt sätt?

Nix
Tyvärr tappar du i hållfasthet.
Lägg en regel som du spikar fast mot grunden på insidan och låt reglarna vila mot denna. Då är du tillbaks till ruta 1.

Hur långa är golvreglarna då?

de är ca 2.5 m långa...

Med den längden och 220-reglar så kan du säkert fästa på det viset du visar utan att få svikt.

Men som pbengtsson antyder så tycker jag också att det verkar vara fel konstruktionsmässigt eftersom det är på undersidan av regeln som belastningen hamnar och då är det viktigt att undersidan är väl förankrad så att förankringen tar en del av spänningarna.

Spontana synpunkter från en amatör :)

Man räknar med 45x195 med c/c 600 och skruvlimmad golvspån på 2500 upplag.
Så 220 räcker ju mer än väl om du gör som "pbengtsson" rekommenderar med underliggande stödregel. Använd då gärna impregnerad regel med syllpapp bakom då den skall sitta direkt på lecablock.

Det kan vara lite knepigt att få en regen att fästa mot grunden, fråga om bra skruv på bygghandeln så är det inga problem. Ex om det är betonghålsten är Fischer (Fur 10x160 T) helt suverän.
Hittade bara denna sida http://www.tooled-up.com/Product.asp?PID=159717
Men en välsorterad bygghandel har dessa garanterat.. Reglarna sitter om berget.

Noterade att längden var ca 2,5 m. 220 reglar blir då mycket till isoleringen och hållfasthetsmässigt klarar du dig på 120mm C24. Men du får svikt. Ett alternativ kan vara kertubalkar. Dessa ger mer alterantiv till konstruktioner.
Om du vill räkna själv finns ex för kertu och limträ
http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
För vanligt virke rekomenderas www.traguiden.se (finns en hel del om konstruktion)

Glöm inte att räkna med ex golvsånskiva, parket m.m då du lägger upp bjälkarna, det är bra om det hamnar i samma nivå som befintligt golv.

tackar för informationen.

hade använt mig av mindre reglar om jag inte mätt fel, men kanske kan kapa av dem så de blir lite mindre i värsta fall, 190 mm eller något fast det kaske är bättre att låta dem vara som de är?
ska fundera till lite på hur jag ska göra, men ett underliggande liv är kanske mellodin..:)

Du tappar i princip ingen hållfasthet genom att göra som du beskriver. Störst påfrestning är mitt på balken vid värsta fallet dvs punktlast på mitten av balk (moment + skjuvkraft). I ändarna har man bara skjuvspänning. Förankringen tar bara last horisontellt om man har stora utböjningar (då får man andra problem som att väggar rasar :-), vilket du absolut ej får med hög höjd på mitten.

pbengtsson skrev:
Nix
Tyvärr tappar du i hållfasthet.
Lägg en regel som du spikar fast mot grunden på insidan och låt reglarna vila mot denna. Då är du tillbaks till ruta 1.
nyfikenheten tar överhanden..kommer troligtvis få samma problem när jag ska röjja i ett rum...hur spikar man i grunden? några speciella spik?..och hur spikas dom?

ahh..sorry såg inlägget lite högre upp :)
men hur tätt behöver man skruva för att det ska vara bra?

Redigerat:
Det som kan hända är att regeln spricker i längdled med början i innerhörnet av sågningen. För att motverka det kan man förstärka regeln med en bit plywood/spikband/spikplåt eller något annat som håller ihop över och underkant av regeln alldeles utanför sågningen så den inte kan dela sig. Annars verkar inte 60 mm av 220 vara något problem.

..hur spikar man i grunden? några speciella spik?..och hur spikas dom?
det beror på vad du har för grund, själva utbygget är av lecablock, i dem satte jag
Lättbetongplugg köpta på biltema nr:86-777 finns i olika storlekar, mina var lite större än de som är på bilden, sen användes franska träskruv, det drog ordentligt...
på befintligga huset är det betong, kommer att sätta expanderbult nr:19-922 köptes in för att få den att sitta.

det jag läst mig till är att till lättbetong(leca) plugg och till betong expanderbult... kan ju ha fel.

För att motverka det kan man förstärka regeln med en bit plywood/spikband/spikplåt eller något annat som håller ihop över och underkant av regeln alldeles utanför sågningen så den inte kan dela sig.
jo det är så jag kommer att göra... tackar för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.