Hej!

I besiktningsprotokollet för vårt hus så stod det att husets utvändiga fuktskydd (dagvattensystem, dränering och utvändigt källarväggsfuktskydd) var äldre än 20 år (33 år närmare bestämt) och därmed kunde ha nedsatt funktion. Inga fuktmätningar visade dock några förhöjda värden. Huset är dessutom ett souterränghus med endast förråd och tvättstuga under marknivån, dvs de rum som har invändig isolering har sina ytterväggar ovan mark.

Min fråga till expertisen blir alltså: är det nån mening att lägga en massa krut på omdränering, isolering och fuktskydd nu, eller ska jag vänta tills...ja vadå? att väggarna känns fuktiga? Hur vet jag när det är dags?

1 Ett så gammalt hus kan ha en dränering med nedsatt funktion. Kanske tegelrör som är delvis igensatta.

2 Men man behöver inte bli rädd för detta. Marken, klimatet och grundvattenytan runt kan mkt väl vara av sån beskaffenhet att den nuvarande dräneringen räcker fint.

3 Det avgörande är om man har ngn form av fuktskador. Färg eller putssläpp, lukt etc.

DVS
Du kan nog lugnt vänta tills du ser att det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.