1 357 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
muff 160/110 utan stopp
Hej!
Har ett litet problem som jag inte har hittat nån bra lösning på ännu.
Har precis grävt ner en septitank (3m3) för slutet avlopp. Tömning ska ske genom en snabbkoppling (kardan) som kommunen kräver.
Tömningsuttaget på tanken är en ingjuten 160mm muff (inget rör ner i tanken).
Min tanke är att dra ett 110 alt 70 rör ner till botten genom 160 muffen. (Snabbkopplingen ansluts sedan till 70-röret alt. muff).
Problemet är att jag inte hittar muffar utan stopp. Köpte 160/110 samt 110/70 muffar men, som jag sen upptäckte, med stopp. Detta gör att jag inte kan få ner röret (110 alt. 70) i tanken.
Någon som har ett bra förslag?
/Henrik
Har ett litet problem som jag inte har hittat nån bra lösning på ännu.
Har precis grävt ner en septitank (3m3) för slutet avlopp. Tömning ska ske genom en snabbkoppling (kardan) som kommunen kräver.
Tömningsuttaget på tanken är en ingjuten 160mm muff (inget rör ner i tanken).
Min tanke är att dra ett 110 alt 70 rör ner till botten genom 160 muffen. (Snabbkopplingen ansluts sedan till 70-röret alt. muff).
Problemet är att jag inte hittar muffar utan stopp. Köpte 160/110 samt 110/70 muffar men, som jag sen upptäckte, med stopp. Detta gör att jag inte kan få ner röret (110 alt. 70) i tanken.
Någon som har ett bra förslag?
/Henrik
Fila bort det invändiga stoppet på 70´s rörmuffen... (akta gummitätningen)
Snedkapa 70's röret och montera det så att det slutar strax ovanför botten
av tanken, då minskar risken för igenssättning.
Jag köpte ett 3m 70's rör med muff i ena änden, kapade det till rätt längd
och sänkte ner det i tanken så att den hänger i muffen på röret, fixerat o klart!
Lycka till! //Håkan
Snedkapa 70's röret och montera det så att det slutar strax ovanför botten
av tanken, då minskar risken för igenssättning.
Jag köpte ett 3m 70's rör med muff i ena änden, kapade det till rätt längd
och sänkte ner det i tanken så att den hänger i muffen på röret, fixerat o klart!
Lycka till! //Håkan
God ide'. Jag kikade faktiskt på det själv tidigare men det ser ut som om själva stoppet (infasningen) är "parallell" med insidan och utsidan varför godstjockleken om man filade skulle bli alltför liten. Men har har du lyckats med det får jag göra ett försök.
Tackar!
Tackar!
Klicka här för att svara