Mina 2 dukar möts vid mittenbalken där det är ett dike med vatten som jag skall leda bort med dräneringsslang.

Någon måste väl kunna svara?

Tack på förhand.

Ett lager plast är väl det vanliga. Sedan får man oftast lägga flera våder och då ska det vara minst 50 cm överlapp. Plasten ska för övrigt läggas så att det inte blir vatten stående på den. Skarvar läggs så att kondensvatten rinner ner under plasten och till marken.

Hur fuktigt har du i din krypkrund om du har ett dike med vatten som ska ledas bort med dräneringsslang? Eller menar du att du ska ha dräneringsslangen under plasten?

Redigerat:
Jag hade tänkt att lägga dräneringsslangen under plasten samt jämna till med makadam för att få en bättre sluttning mot dräneringen.

Just nu ligger RF på 94 med en temp på 13,3

Har pumpat bort nästan allt vatten, och på duken har färgen blivit helt röd där det stått vatten, det går ju enkelt att torka av men jag undrar ju ändå varför det blivit så rött?

Dräneringsslangen kommer ju att leda till min nya dränering på framsidan.
Trodde först att vattnet uppkommit pga den gamla dräneringen på baksidan som säkert inte är den bästa men det kan ju mkt väl vara kondensvatten eller både och.

Har läst så mkt om avfuktare, både possitivt och negativt så jag tänkte att dränering i grunden kunde bli min första åtgärd.

Tack för ditt svar.

Skulle tro att det röda i vattnet är någon typ av algtillväxt, men är långt i från säker. eller så är det något som följer med vattnet som sedimenterar på plasten när vattnet står stilla.

Oj, endast 0.9 grader kvar tills du får kondens och det så här års. Det måste bildas rejält med kondens på sommaren, tyvärr

mvh Walter

krambriw skrev:
Oj, endast 0.9 grader kvar tills du får kondens och det så här års. Det måste bildas rejält med kondens på sommaren, tyvärr

mvh Walter
Senast jag va nere i grunden va för 2år sedan. Om du har rätt så kan det ju vara enbart kondensvatten, inget fel på dräneringen.

Jag sätter en kamera och länspump som jag kan sköta uppifrån fram tills jag tar itur med problemet. Huset har stått här i 35år och klarar sig säkert fram tills nästa försommar.

Tack för ditt svar.

krambriw skrev:

mvh Walter
Just nu: RF:95 med temp:12,5 grader

Tittade precis till grunden efter jag tömde den för 5 dagar sen och det va fullt med vatten så det kan ju inte vara kondensvatten. Har svårt att tro att det kan bero på ena sidans dränering som är gammal när det är så himla mkt vatten att man får länspumpa några timmar?

Kan det vara så att vatten nivån i marken står så högt upp?

Jag tror inte att en avfuktare kan lösa detta problem, men mkt väl min idé om att lägga dräneringsslang till min nya dränering.

Vad tror ni om detta, kan väl inte vara kondens eller min gamla dränering?

Fram tills jag fixat dräneringen vet jag inte hur jag skall göra. Skall man pumpa ut vatten varje vecka eller måste man fixa dräneringen nu i kylan tro?

Tacksam för svar / Orolig.

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i din grund, kan du ta bilder och lägga upp? Om vattnet ligger ovanpå plasten borde det orimligen kunna vara annat än kondensvatten eller en vattenläcka. Vad är det för duk som ligger i grunden idag? Är det en plastduk eller någon slags markduk som släpper genom vatten?

Oavsett behöver du göra något åt anledningen till att det kommer in så mycket vatten att du behöver pumpa bort det. Att dränera i grunden känns mer som att ge sig på symptomen snarare än orsaken.

Om dräneringen på baksidan är bristfällig och det är denna sida som lutar mot huset bör den ses över och åtgärdas. Dräneringen ska ta hand om just markvattnet och se till att det leds bort, snarare än in under huset. Hur ser det ut med takavvattningen? Var hamnar det vattnet?

Det är 2 plastdukar som möts vid mitten (tvärbalken). I mitten är det som ett dike och det är där som jag tror att vatten nivån höjs och därmed hamnar ovanpå plasten. Det finns ingen vattenläcka iaf.

När jag dränerade framsidan så passade jag på att byta regnvattenrören som tar all takavvattning för den gamla va dålig med sprickor i böjarna.

När jag grävt för att gjuta så har jag märkt att markvattennivån ligger ganska högt, kanske beroende av årstid förstås. Om man skall fixa dräneringen på baksidan så tycker jag att det verkar vara bättre att lägga en helt ny dränering närmare huset. Den gamla ligger ca:7m ifrån huset.

Jag brukar tömma mitt spabad (1000 liter) på ca 1,5-2 timmar och nu har det tagit ca 3 tim.

Över 1000 liter på 5 dagar är på tok för mkt och kan inte vara kondensvatten iaf. Grunden har sätt likadan ut i 6år och det finns inga mögelsymptomer i träbjälklaget, inga fläckar och sånt.

Troligen har grannarna samma problem, men dom har inte ens brytt sig om att titta efter. Endel säger att om det är allvarligt så brukar mögelluften och problemen komma under dom närmaste 10 åren. Huset är från -74.

Här har ni en länk med bilder så ni ser hur det ser ut, fotona tagna när det va lite vatten kvar: http://www.thaisite.eu/html/bild.html

Tack för att ni tar er tid att besvara mina frågor.

OBS: RF inomhus ligger på mellan 50-55% och i grunden 93-95%

Redigerat:
Just nu: RF:95 med temp:12,5 grader
0.8 grader lägre temp (11.7 grader) och du har kondens...

Det ser ut som du har betongbjälklag och skivorna i trossbotten, är det stenull?

Kanske inte finns något som kan mögla

Jag tänkte också på läcka men om det vore avloppet skulle det väl lukta illa

Lutar åt att den marksidan (baksidan) som lutar mot ditt hus har en relativt ytlig vattenåder någonstans. Eller ligger det ett kärr i närheten???

Skulle vara intressant om du grävde ett dike en bit ut från väggen på baksidan. Vattenfylls det snabbt?? Du kanske måste dika ut runt tomten delvis

mvh Walter

Nu har jag legat och krypt i timmar i grunden. Gjort lutningen bättre och instalerat en länspump samt dragit lite el så att jag kan köra pumpen utan att behöva gå ner.

Detta blir mitt första steg, och dräneringen tar jag på våren.

Har kollat med grannar och 2 av dom har samma problem medans andra inte har kunnat komma ner i grunden.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.