Har tänkt göra ett litet mindre hus för den ack så fula soptunna i utkanten av tomten där sopgubbarna vill ha kärlet.
Tänkte förankra det med att göra en liten betongplatta.
Har aldrig gjort något i betong men ett sånt här litet projekt kan kanske inte gå så fel.;)
Tänkte gräva ner ca 30 cm, lägga makadam 15 cm och en platta då om 15 cm som borde räcka. Är detta ok proportioner?

Sänker man ner stolpfästena i det våta betongen när man gjutit innan den brunnit eller vad är rätt ordning här.

Tips hade varit fint här så det blir så rätt som möjligt från början i alla fall.

Nu har jag inga kort på min soptunneparkering men den är i princip vad du tänker göra.

det räcker mer än väl med 10 cm betong så där kan du spara lite. Stolpfästena sätter du i den våta betongen ja. tippset är att "gunga" ned demm så att betongen sluter tätt igen runt om.

Tänk på att det här blir en utomhuskonstruktion, men allt vad det innebär för betongen (frostfri ballast och lufttillsats) om du ska blanda själv.

Tja min har då stått i fem år hittills blandad på 0-18 kross, lite sand från tomten, vatten ur kranen och en säck cementa cement så jag tror nog det räcker gott med standard till en så enkel konstruktion

Värdefulla svar, stort tack för hjälpen. Ska nog inte bli några större bekymmer nu.

Om de inte är försent så flikar jag in med ett litet svar = ) En sådan liten konstruktion är de inga prblem å behöver inte ha luft i betongen med tanke på att en soptunna ska stå där = ). De ända man ska tänka på är kärlen om man bara ska gräva ner så lite. Marken flyttar ju faktist på sig även om betongplattan är ganska tung. Jag hade nog grävt någa "plintar" ca 80cm ner 2st eller nått beroende på hur stor du ska göra den. Glöm inte armering i den = )

Men varför det? Flyttar en så liten platta på sig så flyttar man ju tillbaka den rätt enkelt med ett spett eller två

Gör inte för stor och tung konstruktion. Om några år när det e förbjudet att kasta saker i soptunnan kommer den stackare som ska skrota ditt bygge att svära :P. Kanske läge att direkt redan nu göra ett par snygga fack även för återvinningssaker så som glas, metall, plast i olika kärl.

Spett eller två? De är ju bättre är göra de bra å rätt från början så slipper man bry sig om de sen.....

Hittills står min kvar men ja. jag utgår från att den kan komma att behöva justeras för eller senare. Om inte annat ska väl vägverkets plog ge den en knuff med tiden :)

B
inte behöver några tillsatser när du ska gjuta en sån liten platta. men va noga med underlaget. padda gärna.

hehe, så kan man också tänka = )

Viktigt är att all matjord grävs bort, vid alla betongarbeten. 100 mm tjocklek är OK, men det där med att sticka ned stolpfästen (plattjärn) kan vara vanskligt om dessa hamnar långt ut på betongplattans kant. Jag hade nog också, som nämns, börjar med färdiga plintar, och låtit dessa bli stöd till formen, och låtit plintarna sticka upp över den färdiga plattan (ca 100mm) för att undvika att det som skall fästas i plintarna står och suger fukt. Regnvatten som träffar en betongplatta, kan stänka långt. Underskatta inte markens rörelser, att behöva göra om ett jobb, är ganska tråkigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.