1 058 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Under fuktspärren i krypgrunden?
Har just köpt ett fritidshus som jag ska fixa till. Bland annat ska jag byta syllar. Just nu är det bara jordunderlag i krypgrunden och jag ska därför lägga dit en fuktspärr, antagligen plast.
Men frågan är vad jag ska ha under den? När jag tittat omkring på nätet så verkar vissa mena att man kan lägga platsmattan direkt på jorden, medan andra menar att man måste gräva bort en massa jord och fylla upp med grus.
Eftersom jag inte direkt lockas av att kräla omkring och gräva bort jord så undrar jag om det går att strunta i detta? Eller är det bara att acceptera att mina vårhelger framöver ska tillbringas med spade i hand? Har någon ett bra svar på detta?
Men frågan är vad jag ska ha under den? När jag tittat omkring på nätet så verkar vissa mena att man kan lägga platsmattan direkt på jorden, medan andra menar att man måste gräva bort en massa jord och fylla upp med grus.
Eftersom jag inte direkt lockas av att kräla omkring och gräva bort jord så undrar jag om det går att strunta i detta? Eller är det bara att acceptera att mina vårhelger framöver ska tillbringas med spade i hand? Har någon ett bra svar på detta?
Det absolut bästa är naturligtvis ett kapilärbrytande material som förhindrar
fuktvandring uppåt under plasten det näst bästa är att kratta till en "kulle"
i mitten av grunden som lutar ut mot kantbalken då följer kondensen plasten ut mot kantbalken .
Ett stort NEJ NEJ är att lämna kvar "biologiskt" material kvar i grunden som kan ruttna /mögla på marken under plasten..
i mitten av grunden som lutar ut mot kantbalken då följer kondensen plasten ut mot kantbalken .
Ett stort NEJ NEJ är att lämna kvar "biologiskt" material kvar i grunden som kan ruttna /mögla på marken under plasten..
Löven4ever skrev:Det absolut bästa är naturligtvis ett kapilärbrytande material som förhindrar
Tack för svaret.
Och det var nog det jag misstänkte. Biologisk material, och till det räknar vi jord? Så följdfrågan är då hur mycket av jorden som måste bort?
Så mycket som möjligt helst allt .tyvärr
Klicka här för att svara