Hej
Håller precis på att anlägga en plintgrund och har grävt ner alla plintarna till rätt nivå.

Det jag ser nu är att tomten sluttar för mycket tå sista raden av plintar står aldeles för grunt så jag behöver höja marknivån med något som är hårt och bra.

Någon form av sättsand eller likande så att plinatna kommer ner frostfritt och att sidostabiliteten ökar.

Vad ska jag använda för matrial? Jag fick ett förslag från en kompis på stenmjöl, hade det funkat?

Det är ca 30-40cm som behöver fyllas upp.

Efter detta ska jag köra 10cm makadam för att få lite kapilärbrytande och estetiskt tilltalande matrial.

mvh Fredrik

Du skall fylla med krossmaterial. T e x 0-63 och packa ordentligt. Sista bitan kan du använda en finare krossprodukt, för att lättare kunna väga av ytan.

Du skall absolut inte fylla med sand eller stenmjöl.

På vänster sida av bilden slutar fyllnadsmassorna strax utanför plintraden. Där måste du ha något mothåll så att materialet inte eroderar. Jag vet inte hur tomten ser ut, men förslagsvis kan du dra ut materialet längre utanför grunden och slänta av det svagare, eller sätta någon form av stödmur som håller kvar materialet. Du skulle kunna dra ut materialet några meter plant och avsluta med en stödmur. Då får du en plan yta att göra uteplats eller parkering av.

Hej tack för ditt svar. Jag hade tänkt ha mothåll i form av utfyllnad med jord på den lägsta delen av tomten. och mellan dessa "massor" ett dräneringsrör och makadam.
Ritade en fin bild till på ett ungefär hur det ser ut.

Tanken är att då ha krosset ut ca 1m från huset.

Kom att tänka på att jag ska ändå lägga en träaltan på den sidan sedan så då kan jag lika väl fylla ut med krosset ett par meter till och avsluta i en liten backe eller kantsten.
Tack för tipset

http://4.bp.blogspot.com/_Syd-ZGn77Bw/S6eTWJkGCHI/AAAAAAAAAEU/GOWCm0GiusA/s1600-h/plintgrund2.JPG

• Gilla
elispost
  • Laddar…
Det ser bra ut. Du behöver inte dra ut makadamet hela vägen om du inte vill. Makadam är dyrt. Det räcker med en smal ränna ovanför dräneringen. Lägg krossmaterialet med någon procents lutning hela vägen från högra sidan av bilden, så får du dagvattenavrinning hela vägen ut till dräneringen. Var noggrann här, så slipper du få pölar under kåken. Om du av estetiska skäl vill lägga makadamet under kåken i våg så har det ingen inverkan på avrinningen. Om du ändå vill dra ut makadamet till dräneringen så kan det också bli ganska snyggt och du kan då också lägga det i våg hela vägen, så länge krossmaterialet ligger i lutning.

Var noga med packningen.

Redigerat:
Tack för svaret, kom med snabb huvudräkning fram till att jag ska fixa en grävare till att skyffla ut det med. blir totalt ca 30 kubik

mvh Fredrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.