12 991 läst ·
21 svar
13k läst
21 svar
Fuktig krypgrund!! Alternativ??
Sida 1 av 2
Vet att detta är ett vanligt problem men vill ändå "ventilera" detta med Er på forumet!
Har ett hus byggt 1909, 1/2 huset ca. 32m2 är källare, ingång utifrån, och andra halvan är krypgrund
P.g.a. en vattenskada i badrummet ovanför källaren så kom anticimex dit för att mäta fukthalten och ställa in en avfuktare efter att ha brutit upp golvbjälklaget+isolering.
Jag bad killen att även mäta fukthalten i krypgrunden när han ändå var där och han kom ut och skakade på huvudet. "Här inne lever saker som inte lever under 75% luftfuktighet" sade han och kom med 2 alternativ.
1.Antingen installera en krypgrundsavfuktare och fixa till marken med bl.a. plast mm.mm.
2. Fyll igen krypgrunden och gjut en betongplatta ovanpå.
Han tyckte inte att fler ventiler var bra eftersom sommartid när temp. i grunden är kallare än ute så ökar luftfuktigheten i grunden med 5% per 1 grad i temp.
Att gjuta en platta har jag också hört är fel för den suger ju åt sig fukten underifrån som en svamp.
Högsta höjden i grunden är ca.120cm.Lägre utåt väggarna.
Råd till villrådig nybliven husägare emotses tacksamt..
Mvh naffats
Har ett hus byggt 1909, 1/2 huset ca. 32m2 är källare, ingång utifrån, och andra halvan är krypgrund
P.g.a. en vattenskada i badrummet ovanför källaren så kom anticimex dit för att mäta fukthalten och ställa in en avfuktare efter att ha brutit upp golvbjälklaget+isolering.
Jag bad killen att även mäta fukthalten i krypgrunden när han ändå var där och han kom ut och skakade på huvudet. "Här inne lever saker som inte lever under 75% luftfuktighet" sade han och kom med 2 alternativ.
1.Antingen installera en krypgrundsavfuktare och fixa till marken med bl.a. plast mm.mm.
2. Fyll igen krypgrunden och gjut en betongplatta ovanpå.
Han tyckte inte att fler ventiler var bra eftersom sommartid när temp. i grunden är kallare än ute så ökar luftfuktigheten i grunden med 5% per 1 grad i temp.
Att gjuta en platta har jag också hört är fel för den suger ju åt sig fukten underifrån som en svamp.
Högsta höjden i grunden är ca.120cm.Lägre utåt väggarna.
Råd till villrådig nybliven husägare emotses tacksamt..
Mvh naffats
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
vad jag inte fattar är att, hur har fukten uppkommit nu ???
har du dränerat om? har du bytt uppvärmning? putsat om grunden?
har du dränerat om? har du bytt uppvärmning? putsat om grunden?
Gjorde ju missen att inte besiktiga huset innan köpet utan hade en hel del folk som "tittade" ner i grunden och sade att det såg fint ut.
Själv tyckte jag att det såg bra ut.
Resten av huset är ju kanonfint så vi tyckte det var onödigt med en besiktning.
Att grunden behöver åtgärdas är ju Anticimex råd.
Hade inte dom mätt fukten i grunden så hade vi inte gjort nånting med den!!!
Att åtgärda grunden har ju lite med att få bort "jordlukt"i huset från marken också. Samtidigt som lukt kan ha satt sig i isoleringen i bjälklaget(sågspån).
Gjuta igen allt?
Lägga plast +fiberduk+makadam på marken?
Öppna upp för fler ventiler??
Sätta igen ventiler och installera avfuktare??
Vid ett tillbygge: platta på mark eller krypgrund?
Många goda råd av olika personer......
Själv tyckte jag att det såg bra ut.
Resten av huset är ju kanonfint så vi tyckte det var onödigt med en besiktning.
Att grunden behöver åtgärdas är ju Anticimex råd.
Hade inte dom mätt fukten i grunden så hade vi inte gjort nånting med den!!!
Att åtgärda grunden har ju lite med att få bort "jordlukt"i huset från marken också. Samtidigt som lukt kan ha satt sig i isoleringen i bjälklaget(sågspån).
Gjuta igen allt?
Lägga plast +fiberduk+makadam på marken?
Öppna upp för fler ventiler??
Sätta igen ventiler och installera avfuktare??
Vid ett tillbygge: platta på mark eller krypgrund?
Många goda råd av olika personer......
Hitade han några skador i konstruktionen sen 1902?
Vad var det för fuktighet i uteluften dagen då han kollade din krypgrund? Är det över 75% ute så blir det inte mindre i en uteluftsventilerad grund, eller? Finns det verkligen någonting att oroa sej för nu ca 100 år efter bygge? ( rutna reglar, mögel ???). Enl. hussvampteori börde ditt hus ha rasat för länge sen
men jag tror inte att det är så illa
. Ta det lugn och kontrollera om du kan se några skador eller förändringar .... och glöm än så länge den skrämmande fuktprocenten du hört
.
gaia
Vad var det för fuktighet i uteluften dagen då han kollade din krypgrund? Är det över 75% ute så blir det inte mindre i en uteluftsventilerad grund, eller? Finns det verkligen någonting att oroa sej för nu ca 100 år efter bygge? ( rutna reglar, mögel ???). Enl. hussvampteori börde ditt hus ha rasat för länge sen
gaia
Han hittade lite murkna brädor samt kokonger som nån spindelsort väver. Den spindelsorten lever inte under 75% luftfuktighet enligt anticimex.
Han mätte grunden för 2-3 veckor sen å´det har ju inte varit snällt väder hittills direkt.
Fanns ingen hussvamp enligt honom men dom ville ta prover på allt och skicka till Botaniska för analys. Kostnad ca. 4000-6000kr för en åtgärdsplan och analys.
Luktar inte mögel i huset heller utan bara "gammalt"..
mvh naffats
Han mätte grunden för 2-3 veckor sen å´det har ju inte varit snällt väder hittills direkt.
Fanns ingen hussvamp enligt honom men dom ville ta prover på allt och skicka till Botaniska för analys. Kostnad ca. 4000-6000kr för en åtgärdsplan och analys.
Luktar inte mögel i huset heller utan bara "gammalt"..
mvh naffats
Jag tycker makadamprincipen lät vettig.
Fast börja med att kolla att dräneringen är så bra som möjligt. Försök leda bort så mycket vatten som möjligt innan det når huset.
Gräv sedan ut under huset. Ta bort så mycket organiskt material ni bara kan, fyll med singel eller annat material som bruter diffusionen, och avsluta sedan med en byggplast (diffusionsspärr) Var noga med att plasten går omlott en bra bit där ni skarvar och se till att plasten ligger still där den ska ligga.
Avvakta sedan att tag och gör sedan om fuktmätningen. Att installera en avuktare skulle säkert vara effektivt, men känns egentligen inte som en långsiktig lösning, det låter rätt så dyrt i längden tycker jag... Å andra sidan har jag ganska så stor respekt för Anticimexfolkets kunnande...
Fast börja med att kolla att dräneringen är så bra som möjligt. Försök leda bort så mycket vatten som möjligt innan det når huset.
Gräv sedan ut under huset. Ta bort så mycket organiskt material ni bara kan, fyll med singel eller annat material som bruter diffusionen, och avsluta sedan med en byggplast (diffusionsspärr) Var noga med att plasten går omlott en bra bit där ni skarvar och se till att plasten ligger still där den ska ligga.
Avvakta sedan att tag och gör sedan om fuktmätningen. Att installera en avuktare skulle säkert vara effektivt, men känns egentligen inte som en långsiktig lösning, det låter rätt så dyrt i längden tycker jag... Å andra sidan har jag ganska så stor respekt för Anticimexfolkets kunnande...
Tack för alla svar!!
jag börjar iallafall med att öppna upp golven innifrån så att jag lättare kan komma åt att fylla och isolera och göra iordning marken under huset. Då lär jag ju även se om nåt är dåligt.
Kör nog sedan på makadamprincipen....
kommer ni på nåt nytt att tillägga så är jag tacksam..
mvh
naffats
jag börjar iallafall med att öppna upp golven innifrån så att jag lättare kan komma åt att fylla och isolera och göra iordning marken under huset. Då lär jag ju även se om nåt är dåligt.
Kör nog sedan på makadamprincipen....
kommer ni på nåt nytt att tillägga så är jag tacksam..
mvh
naffats
Ja glöm för 17 inte att få bort så mycket organiskt material som möjligt! Sen finns det något antimögel/antisvamp-medel eller liknande som jag vet att Anticimex sprutade under vårt hus här i våras.... Luktar apa men skall vara väldigt bra....
Har idag brutit upp halva golvytan ovanför krypgrunden inifrån.Pust!
Vissa bjälkar bara smular sönder sig och marken under är full av byggrester.
Hittade tidningar från 1947 som dom använt för att förhindra att sågspånet rinner ut i grunden med.
Vad tror ni om att gjuta igen hela grunden och därmed få en ny fin betongplatta att bygga på.
Fick ett pris på 1000:-/kvm att gjuta . Då ingår golvvärmeslingor i betongen + dränering!!
Mvh
naffats
Vissa bjälkar bara smular sönder sig och marken under är full av byggrester.
Hittade tidningar från 1947 som dom använt för att förhindra att sågspånet rinner ut i grunden med.
Vad tror ni om att gjuta igen hela grunden och därmed få en ny fin betongplatta att bygga på.
Fick ett pris på 1000:-/kvm att gjuta . Då ingår golvvärmeslingor i betongen + dränering!!
Mvh
naffats
har hört att det kan bli ännu värre bekymmer med fukt i en platta som gjuts i krypgrund ???i och med att betong suger ju upp fukt och vatten som en svamp!!!!
Måste isolera plattan ordentligt under först i så fall men hur mycket och med vad??
TN: var det längesen ni gjöt?
Mvh
naffats
Måste isolera plattan ordentligt under först i så fall men hur mycket och med vad??
TN: var det längesen ni gjöt?
Mvh
naffats
Ett alternativ kan väl vara att behålla krypgrunden men byta ut bjälklaget mot ett oorganiskt material. Själv har jag ett hus från 1893 som renoverades 1964. Då byttes bjälklaget mot lättbetong. Hur det är med fukten i grunden vet jag inte, men jag har inte märkt några problem i alla fall, och har den här lösingen fungerat i 40 år ska man nog inte räkna med några problem.
En annan sak som jag har hört är att en gammal grund som är murad med kalkbruk helst inte ska torka ut helt. Det lär vara så att kalken lakas ur det gamla bruket, och blir det för torrt så blir det sättningar. Kanske nåt att tänka på om man går i dräneringstankar.
En annan sak som jag har hört är att en gammal grund som är murad med kalkbruk helst inte ska torka ut helt. Det lär vara så att kalken lakas ur det gamla bruket, och blir det för torrt så blir det sättningar. Kanske nåt att tänka på om man går i dräneringstankar.
Jag vet inte hur många kvm du behöver gjuta, 1000 kr/kvm skrev du...
Att installera en avfuktare i krypgrunden är idag det bästa mot fukt och unken lukt i grunden.
En sådan installation kan vara billigare än att gjuta... Ett tips är att läsa Småskadehusnämndens rapport www.fuktoel.se/Rapport_ssn.pdf som tar upp mycket av detta.
Fredrik
Fukt & El
Att installera en avfuktare i krypgrunden är idag det bästa mot fukt och unken lukt i grunden.
En sådan installation kan vara billigare än att gjuta... Ett tips är att läsa Småskadehusnämndens rapport www.fuktoel.se/Rapport_ssn.pdf som tar upp mycket av detta.
Fredrik
Fukt & El