1 059 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Krypgrund fuktproblem
Jag har läst massor av trådar om fukt i krypgrund här men känner ändå att jag behöver svar på mina funderingar..
Har en fuktighet på 97% i grunden i dagsläget, Antiklimax har varit här och installerat fuktmätaren. Har bergvärme idag så det finns ingen murstock som värmer ner i grunden längre.
Har rensat bort allt organiskt material och lagt plast på marken i grunden. Antiklimax ville jag skulle köpa en avfuktare för ca 30.000. Jag vill inte det än :S
Huset byggdes 1983 och runt grunden har marken sjunkit så det kommer in luft inte bara från ventilerna längre utan lite överallt, bla på husets ena kortsida där jorden "rasat" helt så det är alldeles öppet där mot grunden.
Tror ni det kan ordna sig om jag bara fyller på med jord/sand mot huset så att luften utifrån bara kommer in via ventilera som sitter? Eller måste jag sätta igen ventilerna med och täta grunden helt för att sedan installera en avfuktare också?
Vad som är tur är att det är betongplintar eller vad det heter i grunden, det luktar inte illa och man kan inte se mögel (ännu).
Tacksam för alla synpunkter.
Har en fuktighet på 97% i grunden i dagsläget, Antiklimax har varit här och installerat fuktmätaren. Har bergvärme idag så det finns ingen murstock som värmer ner i grunden längre.
Har rensat bort allt organiskt material och lagt plast på marken i grunden. Antiklimax ville jag skulle köpa en avfuktare för ca 30.000. Jag vill inte det än :S
Huset byggdes 1983 och runt grunden har marken sjunkit så det kommer in luft inte bara från ventilerna längre utan lite överallt, bla på husets ena kortsida där jorden "rasat" helt så det är alldeles öppet där mot grunden.
Tror ni det kan ordna sig om jag bara fyller på med jord/sand mot huset så att luften utifrån bara kommer in via ventilera som sitter? Eller måste jag sätta igen ventilerna med och täta grunden helt för att sedan installera en avfuktare också?
Vad som är tur är att det är betongplintar eller vad det heter i grunden, det luktar inte illa och man kan inte se mögel (ännu).
Tacksam för alla synpunkter.
Produkter som diskuteras: "fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Till att börja med så kan man kanske lugna dig lite genom att skriva att du inte behöver betala 30000 för en avfuktare såvida du inte väljer Anticimex avfuktare. 
Var det innan eller efter installationen av fuktmätaren som du la plast på marken?
Som barajag nämnde så skulle bilder på din grund hjälpa; och då gärna på otätheterna. Det är svårt att gissa hur stora dessa är...
//khane
Var det innan eller efter installationen av fuktmätaren som du la plast på marken?
Som barajag nämnde så skulle bilder på din grund hjälpa; och då gärna på otätheterna. Det är svårt att gissa hur stora dessa är...
//khane
OM du installerar avfuktare så skall du täta allt du kommer åt (kommer du inte åt så måste du täta ändå
). Avfuktaren kan vara av typ sorption (tror jag det heter, dyrare, finns oftast inte "på hyllan" hos handlare) eller kondens (de man köper på "vanliga" affärer/bygghandlare). Nackdelen med de senare brukar sägas vara att de inte är lika effektiva vid lägre temp, samt inte funka alls om det är tillräckligt kallt. En del tycker däremot att det inte spelar nån roll eftersom när det är under en viss temp så gör det inget att det är högre luftfuktighet, tillväxt av svamp/mögel sker ändå inte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden