Har en ganska slät och fin tomt som jag skrapat av all jord ifrån och nu har jag i princip ett rent berg.

Jag ska ställa en lite gäststuga 5x10m på detta ganska släta berg. Tänkte grusa upp så jag får en helt plan yta och sedan ställa ut leca block den ska stå på.

Vilket material är bäst för uppgiften? Handlar om 40-50cm i det hörn det behövs mest i. Eller ska jag strunta i att grusa så mycket där och bara grusa 10cm och sen ställa flera leca block på varandra istället?

Sen kommer jag behöva förbereda platsen där huset ska stå på samma sätt innan vi börjar med grunden. Handlar om strax över 1m i det hörn det behövs mest i.

Lägg 10-15 cm 8-16 Krossat grus (8-16 storleken på gruset) för att vatten ska kunna passera under kantbalken sen leca block och bygg på höjden med dom, det blir ju bara 2 varv .
jag tror det blir billigare än att bygga upp med grus men å andra sidan är det svårt att avgöra när jag inte sett hur det ser ut .
Hur mycket skiljer det sig mellan högsta och lägsta punkt ??

Löven4ever skrev:
Lägg 10-15 cm 8-16 Krossat grus (8-16 storleken på gruset) för att vatten ska kunna passera under kantbalken sen leca block och bygg på höjden med dom, det blir ju bara 2 varv .
jag tror det blir billigare än att bygga upp med grus men å andra sidan är det svårt att avgöra när jag inte sett hur det ser ut .
Hur mycket skiljer det sig mellan högsta och lägsta punkt ??
Stugan är flyttbar så att säga och ska lyftas på plats.

Där stugan ska stå har jag berg över hela ytan så att säga.
Nivåskillnaden är så här ca. Om vi säger att i hörnet det står 0 är högsta punkten.
Hörnet som det är mest nivåskillnad till är det som det står 60 på. Dvs 60 cm skillnad.

99146804.jpg

Redigerat:
är det härifrån du ska dra avlopp till tanken mm? vatten in? isf behöver du få ner dessa ledningar på tjälfritt djup och därför grusa upp en del.
Finns det möjlighet att det samlas vatten i fickor i berget under huset?

Tossegubbe skrev:
är det härifrån du ska dra avlopp till tanken mm? vatten in? isf behöver du få ner dessa ledningar på tjälfritt djup och därför grusa upp en del.
Finns det möjlighet att det samlas vatten i fickor i berget under huset?
Japp. Ska det vara tjälfritt får jag problem då det är bara ett slätt berg hela tomten.
Denna stuga ska ifs bara användas en vinter så jag antar jag blir tvungen att ha värmekabel i vattenledningen alt spränga en hel del i berget för att få tjälfritt?

Inte direkt något ställe där vatten kan samlas. Den lutar och är ganska slätt så det ska rinna vidare.

Ok ja annars är det bara att fylla upp mera så att du får iaf ngn meter material över berget där vattnet ska in och en isolerad trumma upp i trossbotten med en frostvakt i.
Svårt att ge konkreta råd utan att vara på plats men jag skulle nog valt att fylla upp hela berget en bit om det är lämpligt att göra med tanke på omgivande mark och bygglov mm.
Kke 0-90 bergkross tills det är plant och sedan 30cm 16-32 ovanpå detta som du kan ställa grundblocken på, det håller bra i ngt/nga år men är ingen permanent grund.

Eller:

Borra dubb i berget. Handgjut plintar som du väger av med laser. Ställ på kåken. Ha värmekabel till rören. Billigaste och snabbaste lösningen om du bara skall ha en temporär grund.

Om jag ska göra det helt rätt enligt kostens alla regler då hur går jag tillväga? Stugan har ju sin egen bärande konstruktion och det är ju inget som det ska vara millimeter precision på då det är ett gammal stuga som ska lyftas dit.

Jag vill bygga så lite på höjden som möjligt då stugan ska byggas på tomtens högsta punkt.

Vill hellre bygga grunden på så låg nivå som möjligt än att bry sig om vatten och avlopp då den endast ska användas en vinter som året-runt-boende.

Då skulle jag nog gjort som Thilimas föreslog och gjuta ngn typ av plint, man kan ju mura upp plintarna av lecablock med och sista finjusteringen i höjd kan du göra med masonitebitar när du ställer på stugan.
Vet ju inte hur bjälklaget ser ut på stugan men det enklaste är kke att gjuta plinten på lämpligt ställe på berget och sedan lägga på nga balkar som bärlina istället för att pricka in exakta positioner på plinten?

Suhagg skrev:
Om jag ska göra det helt rätt enligt kostens alla regler då hur går jag tillväga? Stugan har ju sin egen bärande konstruktion och det är ju inget som det ska vara millimeter precision på då det är ett gammal stuga som ska lyftas dit.

Jag vill bygga så lite på höjden som möjligt då stugan ska byggas på tomtens högsta punkt.

Vill hellre bygga grunden på så låg nivå som möjligt än att bry sig om vatten och avlopp då den endast ska användas en vinter som året-runt-boende.

Mikael_L
Plintar är ju utmärkt val.

Hur många stödjepunkter under behöver stugan, och var?

Se bara till att få tillräcklig isolering i golv.

Hur börjar jag från berget då? Om jag ser till att berget är rent och torrt kan jag slaska på en klick cement och börja ställa ett leca block i det eller hur gör jag? Det lutar ju lite och är lite ojämnt se ritning ovan.

Finns det inte papprör som är 30-40cm i diameter att gjuta i?
Där huset hänger mest fritt över berget där det står 60cm på ritningen kan jag gjuta 3st pelare. På berget där det inte behövs så mycket har jag några lecablock bara.

Stugan finns redan men ska ställas på plats bara. Dåligt isolerat golv men den ska bara användas en vinter.

Mikael_L
Du börjar med att borra 3-4 10mm hål i berget, ca 5 cm djupa.
Sen sätter du i 20 cm långa stumpar av 10mm armeringsjärn i dessa hål.

Sen sätter du gjutrör eller bygger form runt detta, armerar med lämplig armeringsdimension och mängd för själva plinten.
Slutligen gjuter du i formen/röret.

Man får givetvis försöka täta mellan form/rör och berg så gott det går innan man häller i betongen.

Om du använder lecablock slipper du pillet med formningen, lägg ut en skyffel finbetong på berget (sluttar det mycket så sätt i dubb) sedan lägger du på ett lecablock och trycker till, justera in i lod och på med en skyffel betong till och nästa block osv.
På 60cm blir det tre block på höjden och där berget är 0-punkt så släta till med lite betong bara.
Sedan finns ju leca allt emellan 7-19cm tjocklek så bara att pussla ihop en bra höjd.
Lägg sedan en bit tjärpapp på toppen innan du ställer på huset/bärlinorna.

Suhagg skrev:
Hur börjar jag från berget då? Om jag ser till att berget är rent och torrt kan jag slaska på en klick cement och börja ställa ett leca block i det eller hur gör jag? Det lutar ju lite och är lite ojämnt se ritning ovan.

Finns det inte papprör som är 30-40cm i diameter att gjuta i?
Där huset hänger mest fritt över berget där det står 60cm på ritningen kan jag gjuta 3st pelare. På berget där det inte behövs så mycket har jag några lecablock bara.

Stugan finns redan men ska ställas på plats bara. Dåligt isolerat golv men den ska bara användas en vinter.

Tossegubbe skrev:
Om du använder lecablock slipper du pillet med formningen, lägg ut en skyffel finbetong på berget (sluttar det mycket så sätt i dubb) sedan lägger du på ett lecablock och trycker till, justera in i lod och på med en skyffel betong till och nästa block osv.
På 60cm blir det tre block på höjden och där berget är 0-punkt så släta till med lite betong bara.
Sedan finns ju leca allt emellan 7-19cm tjocklek så bara att pussla ihop en bra höjd.
Lägg sedan en bit tjärpapp på toppen innan du ställer på huset/bärlinorna.
Det verkar ju nästan enklast. Försöka få det vågrätt så gott det går som på några centimeter och sendan göra en slags bärlina för att få det exakt vågrätt.

Men ifs ska man ändå hålla på och kladda med betong kan jag ju likaväl ta papprör kapa i våg och sedan gjuta i de. Finns det lite grövre eller kan man ha ett som är ca 15cm i diameter med armering och 60cm högt utan att det blir ostadigt?

Jodå men är stor skillnad på att blanda ngn skottkärra betong mot att blanda till 20plint ;)
Annars så håller det med 15cm om du får det rakt och bra och dom sitter fast i berget.

Suhagg skrev:
Det verkar ju nästan enklast. Försöka få det vågrätt så gott det går som på några centimeter och sendan göra en slags bärlina för att få det exakt vågrätt.

Men ifs ska man ändå hålla på och kladda med betong kan jag ju likaväl ta papprör kapa i våg och sedan gjuta i de. Finns det lite grövre eller kan man ha ett som är ca 15cm i diameter med armering och 60cm högt utan att det blir ostadigt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.