Hej.

Jag planerar att bygga garage och har tänkt göra stommen i stål.
Jag har koll på hur man gjuter en platta till ett trä hus men undrar om man ska tänka
på ngt speciellt när man ska bygga i stål. tex något spec med armering eller liknande?

Hej

Det beror väl lite på hur många pelare du tänkt dig. Ju färre pelare dessto större punktlast på plattan. Den större punktlasten kan innebära att du måste ha tjockare bottenplatta under varje stolpe för att få plats med armeringskorgar och bultgrupp...

mvh Wasa

Jag har inte riktigt koll på det.
Garaget ska bli 7x8,5 har jag ( bredden är 7 ) och skulle om möjligt använda mig av VKR 70x70 ( kan jag skaffa gratis ) som ska svetsas i en ingjuten plåt i plattan. Funkar det? isf hur tätt måste dom sitta? Hur stor måste voten i plattan vara och vilka dim på armering?

C
Föreslår att du kontaktar en konstruktör med såna funderingar, så att det verkligen blir rätt, lita aldrig på vad nån från internet säger till dig i såna viktiga frågor.

cheetah1 skrev:
...lita aldrig på vad nån från internet säger till dig i såna viktiga frågor.
Givetvis ska du kontakta en konstruktör. Som du säkert kunde läsa var mitt svar ingen beräkning utan mer en generell beskrivning av hur stommens utseende påverkar bottenplattans olika tjocklekar...

Min erfarenhet, från tiden som ritare av broar och tunnlar för järnvägstrafik, säger också att det inte alltid är bättre med mer/kraftigare armering utan att det alltid är ett samspel mellan betong och armering...

mvh Wasa

Då jag bor så att jag ej behöver bygglov med tillhörande ritningar tänkte jag försöka spara in på kostnaden av en konstruktör.
Jag hade tänkt använda mig av prefab formstöd typ L-stöd 300 höga räcker det?
behöver jag armeringskorgar eller räcker det med liggande 12:or? behövs extra armering vid punktlasterna där taket trycker ner?

Någon som kan hjälpa mig?

Som sagt fuderar på att bygga i stål då jag får tag på mycket stål gratis,dock inte stor balk till takstolar så det blir nog väggar i stål med trä stolar. för övrigt blir det troligen plåt både på väggar och tak utvändigt.

Jag tycker att du skall kontakta en konstruktör, KA, eller liknande. Inte kul om skiten brakar samman.

Håller med 5.2 racing! Byggnaden skall väl brandförsäkras någon gång? Se då ett konstruktörsarvode som en form av konstruktionsförsäkring!

Jag svarar huvudsakligen på frågor som rör mitt fackområde och där jag har lång erfarenhet. Däremot så försöker jag inte ragga kunder här.
Hoppas jag inte bryter mot reglerna nu.
Jag vet att det är fler här i min situation och som gör som jag.

Håller med, om någon har kunnande och beräknings tabeller mm att hjälpa en undrande medmänniska borde han/hon få göra detta.Bara man inte försöker ta betalt för tjänsten!

Anlita en konstruktör, det behöver inte bli så dyrt som många verkar tro...

Jag har raderat inlägg som var off topic.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.