12 991 läst ·
21 svar
13k läst
21 svar
Fuktig krypgrund!! Alternativ??
Oj Oj...det låter som vi nyligen råkat ut för exakt samma grej.
Hus från -34, halva är krypgrund, halva är källare. Ligger i en sluttning. Blindbotten sönder, bjälklaget sönderätet av trägnagare som kommer pga fukt.
Låg hur mkt skräp som helst på marken, jag ryste av obehag när jag gick i skiten efter att ha brutit upp golvet. Totalt inte mer än kanske 25kvm yta som är krypgrund, men ändå.
Vi bytte hela bjälklaget, grävde och försökte göra rent marken under och fyllde på med ett lager singel. Sen plast ovanpå. Dränerade om.
Dock är fuktigheten säkerligen lika hög som innan pga, läget i sluttningen. Grunden är liksom murad på stenar och det lär ju släppa in vatten rätt mycket får jag för mig. Tror bara en avfuktare kan hjälpa nu, men det känns skönt att man vet hur underlaget ser ut nu, allt ser fräscht ut och det luktar inte. Är lite orolig att en avfuktare kommer gå i full fart året om dock...
Vi besiktade inte heller innan, pga vi köpte huset av nära släktingar som ärvt det och "duktiga" bekanta i byggbranschen. Jag kommer aldrig göra om den missen att inte skaffa en besiktningsman......
Hus från -34, halva är krypgrund, halva är källare. Ligger i en sluttning. Blindbotten sönder, bjälklaget sönderätet av trägnagare som kommer pga fukt.
Låg hur mkt skräp som helst på marken, jag ryste av obehag när jag gick i skiten efter att ha brutit upp golvet. Totalt inte mer än kanske 25kvm yta som är krypgrund, men ändå.
Vi bytte hela bjälklaget, grävde och försökte göra rent marken under och fyllde på med ett lager singel. Sen plast ovanpå. Dränerade om.
Dock är fuktigheten säkerligen lika hög som innan pga, läget i sluttningen. Grunden är liksom murad på stenar och det lär ju släppa in vatten rätt mycket får jag för mig. Tror bara en avfuktare kan hjälpa nu, men det känns skönt att man vet hur underlaget ser ut nu, allt ser fräscht ut och det luktar inte. Är lite orolig att en avfuktare kommer gå i full fart året om dock...
Vi besiktade inte heller innan, pga vi köpte huset av nära släktingar som ärvt det och "duktiga" bekanta i byggbranschen. Jag kommer aldrig göra om den missen att inte skaffa en besiktningsman......
Har ikväll tagit upp mer golv och har nu blottlagt ca20m2 av totalt 32m2. Ser faktiskt inte så tokigt ut. En bräda i blidbotten som smulade sönder sig men resten var faktiskt ganska fräscha!!
Får nog byta ut något bjälklag också.
Men såg det ut såhär efter över 50 år så var det faktiskt inte så farligt som anticimex sa......
Skall rensa upp och lägga makadam och sedan en sorts byggskiva som släpper igenom fukten åt ett håll.
Lägger då täta sidan neråt så att ev. vatten kan rinna igenom till marken vilket inte en plast gör.
Fick tips av en byggare om denna skiva idag, vet ej vad den heter...
Sedan bygger jag på bjälklaget så att jag kan isolera 250-300mm mot nuvarande 150mm.
Asfaboard underst, sedan isolering, plast sen golv.
Frågan är om man använder plast som fuktskydd i golv också?. Används ju i väggar.
Nu ska vi sova för att i morron upp å jobba vanligt så att man orkar åka till huset sen.....
Mvh
naffats
Får nog byta ut något bjälklag också.
Men såg det ut såhär efter över 50 år så var det faktiskt inte så farligt som anticimex sa......
Skall rensa upp och lägga makadam och sedan en sorts byggskiva som släpper igenom fukten åt ett håll.
Lägger då täta sidan neråt så att ev. vatten kan rinna igenom till marken vilket inte en plast gör.
Fick tips av en byggare om denna skiva idag, vet ej vad den heter...
Sedan bygger jag på bjälklaget så att jag kan isolera 250-300mm mot nuvarande 150mm.
Asfaboard underst, sedan isolering, plast sen golv.
Frågan är om man använder plast som fuktskydd i golv också?. Används ju i väggar.
Nu ska vi sova för att i morron upp å jobba vanligt så att man orkar åka till huset sen.....
Mvh
naffats
gluecifer
Installeras den rätt så går den inte hela året. På vintern går den nästan inte alls. Du kan gärna ringa mig så kan jag ge dig tips och idéer om detta. Gå in på www.fuktoel.se så finns mitt telefonnummer där.
Som jag skrev ordentligt med makadam och sedan isolering dvs som när man bygger en modern platta idag.naffats1 skrev:
två år sedan vi gjöt och har inte hittat några nackdelar ännu, har även en krypgrund med avfuktare som man får krypa ner i och inspektera årligen.
Om du skall ha undertryck i grunden måste avfuktaren gå hela tiden(fläkten i den) och det drar ut en del värme som måste kompenseras inomhus.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hur kan det bli mögel med en krypgrundsavfuktare?goho skrev:
Var iof in i ett älvsbyhus som enligt indikatorn hade över 80% fuktighet i grunden och den kåken var 3 månader gammal. Borde vara torr då...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden