Har ett 60-talshus utbyggt på 70-talet. Håller på att återinreda källaren (efter att ha rivit ut den gamla fuktskadade träkonstruktionen).

I utbyggnaden från 70-talet har en del av den ursprungliga ytterväggen blivit innervägg. I den gamla ytterväggen finns en dörröppning, som varit ytterdörr men nu är en innerdörr istället.

Alla väggar är ordentligt fastgjutna i både nya och gamla betonggolvet, men just i dörröppningen är det dåligt med betong, mest jord och makadam. Just där sitter alltså de två betonggolven inte ihop.

Bekanta hävdar att detta är tvunget, och att det är en rörelsefog. Men om golven skulle röra sig i förhållande till varandra, så kommer ju väggarna ändå att bli sneda? Kan det vara så att det inte är en rörelsefog utan bara kass hantverk?

Anledningen till min fråga är att resten av betongjobbet ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig. Vet inte om de var lågavlönade, okunniga eller bara fulla. :-) Hål på ett ställe, höjdskillnader på 5 cm inom en 10 cm radie på ett annat...

När jag nu skall gjuta igen hålet, så tänkte jag gjuta över dörröppningen också - OM det nu inte är en rörelsefog...

hej, jag tror inte det är en rörelsefog, utan en spricka, en obetydlig sådan. Kan Du visa en bild, så blir det lättare att sia om vad det är.
De flesta hus med källare eller torpargrund får sättningar med tiden, är då huset klätt med tegel eller puts, så syns sprickan tydligt.

I bifogad (hoppas jag... :-) bild ser man hela området. I övre vänstra delen är gamla betonggolvet, nedre högra är det nya. Det bruna området mellan dem är jord, och det sitter en skruvmejsel nedstucken rakt ner i jorden, men den syns nog inte så tydligt.

Hålet mitt i fotografiet går för övrigt under betonggolvet och kommer ut någonstans, såg tydliga spår på mus-trafik och det drar in uteluft igenom det. Hålet kommer jag att gjuta igen i alla fall... Frågan är bara om jag skall ta bort lite jord och gjuta igen hela golvet i dörröppningen när jag ändå är där och häller. :-)

• fog2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen, jag ser inget konstigt i förfarandet, att gå tillbaka och fundera över hur man tänkt. men visst, gräv ur jorden, ca 300-500mm och lägg i makadam 8-16 eller singel, lämna 100mm för ny betong. Försök knacka rent lite på befinliga golv, så du får fram ny betong att gjuta mot, men du får räkna med att det blir en mindre spricka med tiden där, beronde på att det är två golv som möts

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.