Håller på att dränera (alla husägares drömjobb) och har en liten knepig situation. Har grävt och blästrat bort tjärlagret på väggarna. Huset är byggt 1929 (suteräng), grund av hålbetongblock som står på lagd sten och som det senare är gjutet kring. Det är ingen rak sula direkt utan väldigt ojämna ytterkanter. På ena sidan av huset kommer jag inte tillräckligt djupt då det gjutna lagret sticker ut en bit från huset och sen kommer berg och stora stenar så jag kan inte gräva längre ut heller. Har allt material hemma men vet inte riktigt hur jag ska komma vidare. Tänker sätta isodrän och tänkte sätta dubbelt lager längst ned. Man vill ju gärna att det ska bli bra när man nu gör det här jobbet. Har även läst att man ska slamma/putsa källarväggen, är det nödvändigt?
Tacksam för tips/input.
Tacksam för tips/input.
Hänger inte riktigt med hur sulan ser ut. Är det en riktig sula, även om den är ojämn eller är det något som är gjutet på efter murningen? Den sida där du inte kommer ner tillräckligt, kommer du under sulan? Kan den sidan vara högsta punkten och du får avrinning därifrån?
Det är ingen riktig sula. Betongblocken står på en stenbädd och det verkar som om dom gjutit cement rakt ner i stenbädden i efterhand för att förstärka. På sidan där jag har problem (som är ovansidan av suteränghuset) så kommer jag till den eftergjutna "sulan" men inte ner under den. Inga problem att få avrinning från den sidan. Ett annat bekymmer är att sulan på den väggen är 10-15 cm högre i nivå än källargolvet på andra sidan väggen
. Nu står vårt hur ganska högt jämfört med grannar så jag är osäker på om grundvattnet någonsin når upp till vår grund över huvud taget. Vi har inga problem med uppstigande fukt i golv eller liknande. Det vi har haft är fukt genom väggarna.
Tycker det låter som att ditt hus s.a.s står på en stenkista. Stenbädden borde göra att vattnet rinner ner förbi sulan. Lutar marken under huset åt rätt håll, borde det i princip räcka att dränera tre sidor om man kommer ner till rätt djup. Men, detta är en vild gissning. Utan att lägga ner för mycket arbete tror jag att du klarar dig med att lägga ner dräneringen så djupt du kan på denna sida och då du kommit runt hörnen se till att du kommer ner under sulan underkant minst 15 cm. Normalt skall dräneringens högsta punkt ligga 10 cm under sulans underkant, men tar du 15 cm här, har du möjlighet att göra om den problematiska sidan om det i framtiden skulle vissa sig vara nödvändigt. Är det denna vägg du fått in fukt igenom?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Ja, och specifikt på 1 ställe där jag fått en ordentlig fuktfläck i källarväggen som är c:a 50x30 cm. Inga andra synliga fuktproblem efter att jag fått bort den gamla plastfärgen som de målat med på insidan och putsat om väggen.JanneL skrev:
Min tanke är att dubbelt lager med isodrän längst ned ska hjälpa till att hålla väggen torr. Vad tror du om att lägga en plastfilm längst ned under isodränskivorna och upp kanske 20- 30 cm på väggen?
En fråga till. Är slamning nödvändigt? Verkar som om en del slammar, en del inte.
Har inte använt isodrän men spontant tänker jag att platonmattan kanske är att föredra i ditt fall? Jag använde platon och då limmar man en "tätningsmatta" på den nedre delen av grundmuren som sen platonmattan går ner över. Jmf med att stapla isodränblock borde det ge bättre tätning på en sån vägg Du beskriver, kanske. Värt att kolla alla fall.
Jag lagade den puts som var trasig men skulle nog inte ha slammat en hel vägg om det inte var gjort innan.
Jag lagade den puts som var trasig men skulle nog inte ha slammat en hel vägg om det inte var gjort innan.
OK, har varit ute och borstat rent "sulan" lite mer noggrant och det verkar delvis vara berg. Se bifogade bilder. Funderar på om jag ska måla på ett membran 20 cm upp på väggen och ut på "sulan/berget" för att täta till längst ned.
Skulle du kunna lägga upp några bilder från sidorna som gränsar mot denna baksida? Funderar om det verkligen är en sula eller om det helt enkelt är spill från murningen som ramlat ner. När man murar drar man av fogen och normalt försöker man ta reda på det. Är man inte van och har rätta handlaget kanske man bara drar av och låter det ramla ner. Du skulle kunna slå sönder sulan utifrån och in på något ställe, i mitten på bilden till höger tex., och kolla hur det ser ut. Har jag fel, får du gjuta igen det sedan, men, har jag rätt, kanske har du möjlighet att komma ner lite djupare om du får bort "sulan". Har du läckage 20 cm upp på väggen måste du låta membranet gå högre upp, alltså över denna punkt. Jag skulle även råda dig att lägga på lite mera bruk i fogarna. Tycker det ser lite tunt ut på vissa ställen.
Har nu snackat med tekniker på Isodrän. De rådde till att gjuta en cementbruksavjämning nere vid sulan så att ev fukt rinner bort från grunden. Måla sulan, avjämningen och lite upp på grunden med gummiasfalt samt sätta dubbla isodränskivor (vilket jag redan tänkt). Låter vettigt.
Det var inte berg. Har hackat med spett idag och det är cement/bruk och under är det blandat med stora stenbumlingar. Har börjat hacka bort stenbumlingarna som är en bit utanför väggen för att komma ner djupare med dränrören. Ska forfarande gjuta en avjämningsklack intill väggen så att ev. vatten rinner från huset. Sätter sen dubbla isodrän längst ned. Vad tror ni om att lägga en remsa byggplast bakom isodränskivorna längst nedovanpå klacken och upp 20 cm på väggen som en fuktspärr? (Istället för kallasfalt eller membran). Tänker att den borde hålla ev. fukt/vatten borta från väggen och leda det ut till dränröret.
(Något trött i kroppen just nu)
(Något trött i kroppen just nu)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden