P
Processen för att komma till skott och bygga till huset går så sakteliga framåt. Arkitekten har lagt på ett halvplan, en utbyggnad på baksidan och en mindre på framsidan.

Nuvarande grund är en gjuten krypgrund som står direkt på berg. På baksidan löper en naturlig ränna i berget, med betydande djup, som bättrats på en del med lite spräckning.

Förhoppningen har hela tiden varit att kunna fortsätta bygga på berget för att slippa fundera över eventuella sättningar. Dock har arkitekten dragit iväg åt ett annat håll.

Ett alternativ skulle då vara att fylla upp rännan med makadam och bygga den nya grunden ovanpå. Antingen en platta eller krypgrund. Med en krypgrund skulle dock ena hörnet hamna direkt på berg.

Jag har ingen aning om detta skulle funka eller om sättningar är att vänta. Tillbyggnaden ska innehålla tvättstuga och badrum och är i ett plan.

Någon som har praktisk erfarenhet av detta? Hur bygger man undergrunden så stabil som möjligt?

gjuten platta tycker jag är det bästa, stabilt + smidigt med golvvärmen + mycke smidigare medans man bygger,

P
Kan så vara. Men om den rör på sig mer än en krypgrundslösning är jag villig att kompromissa bort plattan.

En anledning till att en platta skulle kunna röra på sig mer än krypgrunden är att jag skulle behöva "grusa" upp mer.

Sättningar skulle kunna uppkomma pga matrialet i undergrunden trycks uppströms och nedströms i rännan. En murad eller gjuten barriär med öppning för drän och dagvatten skulle kanske kunna förhindra detta.

P
Extra överfarter med paddan?
Armering?
Gabionburar?
Val av fraktioner?
Dubba fast betongbalk i bergväggen pådrängraven som extra stöd?
Orolig i onödan?

Enligt den grund o markentreprenör jag pratat med går allt. Vill nog bara komma igång och göra jobbet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.