1 118 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Hur exakt är en nybyggnadskarta?
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Håller på att mäta ut tomtgränserna nu utifrån den kompletta reviderade nybyggnadskartan vi har fått av kommunen. Tomtpinnarna sätts inte ut exakt av lantmäteriet förrän hela området är klart (1.5 år bort). Vi vill få det ungefärligt för att kunna ta in markgrävarna sen.
Har mätt så noga jag bara kan utifrån kartan, gjort om skalan (då skalan inte blir exakt vid kopiering) och är ute med en laser nu. Så upptäcker jag att kommunalvägen så vitt jag kan se är minst 1.5 meter bort från tomtgränsen trots att vägen enligt planen ska gå fram till tomten ("alla tomter på xxxxx ska ha utfart till den kommunala vägen xxxx-vägen").
Kan nybyggnadskartan diffa 1.5-2 meter?
Kan tillägga att jag fick jaga på att vi ens skulle få vägen framdragen då vägen hade missats i upphandlingen med entreprenören.
Eller måste jag jaga på en gång till? För vägen måste väl gå fram till tomtgränsen? För om jag nu planerar och gör min tomt så kommer det vara en vallgrav, 1 meter djup och 1.5 meter bred fram till den kommunala vägen, och jag har ju ingen lust att betala för kommunal väg. Det gör jag gott med skattesedeln redan
Har mätt så noga jag bara kan utifrån kartan, gjort om skalan (då skalan inte blir exakt vid kopiering) och är ute med en laser nu. Så upptäcker jag att kommunalvägen så vitt jag kan se är minst 1.5 meter bort från tomtgränsen trots att vägen enligt planen ska gå fram till tomten ("alla tomter på xxxxx ska ha utfart till den kommunala vägen xxxx-vägen").
Kan nybyggnadskartan diffa 1.5-2 meter?
Kan tillägga att jag fick jaga på att vi ens skulle få vägen framdragen då vägen hade missats i upphandlingen med entreprenören.
Eller måste jag jaga på en gång till? För vägen måste väl gå fram till tomtgränsen? För om jag nu planerar och gör min tomt så kommer det vara en vallgrav, 1 meter djup och 1.5 meter bred fram till den kommunala vägen, och jag har ju ingen lust att betala för kommunal väg. Det gör jag gott med skattesedeln redan
Hmm, ofta är det tänkt att VARA ett "vägområde", för dike, plats för snövallar, etc. Eller så är vägen inte anlagd där det är tänkt, eller också har du inte lyckats mät aut tomtgränserna korekt.
Jag skulle ha tagit kontakt med lantmäteriet och frågat om det är tänkt att vägKANTEN ska gå i tomtgränsen, eller om det är tänkt att ha en remsa för dike, snövall etc. Och fråga om de kan markera ut gränserna tillfälligt med träkäppar (brukar kosta en liten slant dock).
Jag skulle ha tagit kontakt med lantmäteriet och frågat om det är tänkt att vägKANTEN ska gå i tomtgränsen, eller om det är tänkt att ha en remsa för dike, snövall etc. Och fråga om de kan markera ut gränserna tillfälligt med träkäppar (brukar kosta en liten slant dock).
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Vår tomt är lite speciell på så sätt att vår tomt ligger en bit in på området så man har gjort en "avstickare" speciellt in till vår tomt. Verkar konstigt om det ska vara ett dike där infart/utfart ska vara.b8q skrev:Hmm, ofta är det tänkt att VARA ett "vägområde", för dike, plats för snövallar, etc. Eller så är vägen inte anlagd där det är tänkt, eller också har du inte lyckats mät aut tomtgränserna korekt.
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Men hur exakt är själva kartan man får? Den ska väl inte diffa upp mot 2 meter? Låter ju väldigt konstigt. Tänkte bara om det är nån vits att jag fortsätter mäta upp.
Klicka här för att svara