Jag ägnade mig åt tillmakning under en eftermiddag när jag hade ungefär samma problem. Dvs att elda på och runt berget/stenen och sen kasta på några hinkar vatten. Då spricker det upp och stora bitar lossnar.
Ingen större kostnad och man kan pyssla med lite annat i trädgården medan man eldar.
Ett tips är att gräv bort och frilägg det berg som skall bort. Den omgivande marken "stjäl" mycket värme annars.
Lite bilder finns på www.jogarsrud.se under 2010 aril-juni, parkering.
Ingen större kostnad och man kan pyssla med lite annat i trädgården medan man eldar.
Ett tips är att gräv bort och frilägg det berg som skall bort. Den omgivande marken "stjäl" mycket värme annars.
Lite bilder finns på www.jogarsrud.se under 2010 aril-juni, parkering.
Jag eldade med ved, man kan ju elda med det man har, är ju värmen man vill åt och sen kontrasten som blir när man kyler med vatten. Borde funka med typ grillbriketter/grillkol också.
Jag eldade i ungefär en timme och sen på med vatten via hink. Min teori var att det kommer för lite/för långsamt ur trädgårdsslangen.
Vad det gäller eldning så brukar det ju ibland finnas restriktioner beroende på åsrtid och var man bor. Jag bor på landet så jag inväntade en dag med lite vind och så eldade jag. Kan ju vara bra att ha grannsämjan i åtanke innan du börjar brassa på
Jag eldade i ungefär en timme och sen på med vatten via hink. Min teori var att det kommer för lite/för långsamt ur trädgårdsslangen.
Vad det gäller eldning så brukar det ju ibland finnas restriktioner beroende på åsrtid och var man bor. Jag bor på landet så jag inväntade en dag med lite vind och så eldade jag. Kan ju vara bra att ha grannsämjan i åtanke innan du börjar brassa på
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Är det ingen som tänker föreslå snigel-dynamit? Och i såfall varför inte?
Jag tog ett spett och knackade på berget. När sprickorna var tillräkligt stora så bände jag bort de lösa delarna.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Jag är fortfarande nyfiken på varför inte snigeldynamit har vart på tapeten. (Jag har själv en bergknalle jag vill bli av med, men har ALDRIG gjort mig av med någon förrut... )
Du behöver stå med en stenborrmaskin och göra lite hål för det först.Gallianoman skrev:
Men en maskin kan du hyra för ca 500kr per dag + kostnad för borrar.
Elda och kasta vatten klarar de flesta. Borra och snigeldynamita kanske blir lite mer att tänka på.
Klicka här för att svara
