Bifogar en bild på bergknalle som jag vill få bort för uppfart.
Kan jag göra det själv, med vilka verktyg och tidsåtgång på ett ungefär.

Köper jag in tjänsten vad skulle det kosta på ett ungefär?

• berg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ägnade mig åt tillmakning under en eftermiddag när jag hade ungefär samma problem. Dvs att elda på och runt berget/stenen och sen kasta på några hinkar vatten. Då spricker det upp och stora bitar lossnar.
Ingen större kostnad och man kan pyssla med lite annat i trädgården medan man eldar.
Ett tips är att gräv bort och frilägg det berg som skall bort. Den omgivande marken "stjäl" mycket värme annars.
Lite bilder finns på www.jogarsrud.se under 2010 aril-juni, parkering.

Tack för svaret.

Vad eldade du med- - kvistar och ris?

Kan man elda hur som helst på tomten oberoende av väder också?

Samt hur länge måste jag elda?

Jag eldade med ved, man kan ju elda med det man har, är ju värmen man vill åt och sen kontrasten som blir när man kyler med vatten. Borde funka med typ grillbriketter/grillkol också.
Jag eldade i ungefär en timme och sen på med vatten via hink. Min teori var att det kommer för lite/för långsamt ur trädgårdsslangen.
Vad det gäller eldning så brukar det ju ibland finnas restriktioner beroende på åsrtid och var man bor. Jag bor på landet så jag inväntade en dag med lite vind och så eldade jag. Kan ju vara bra att ha grannsämjan i åtanke innan du börjar brassa på :)

Är det ingen som tänker föreslå snigel-dynamit? Och i såfall varför inte?

Tacka för infon.

Men efter jag har hällt på kall vatten och sprickor har kommit.
Vad måste jag göra sen efter sprickorna?

Blir det lösa delar eller måste jag knacka bort? MEd vad isf?

Jag tog ett spett och knackade på berget. När sprickorna var tillräkligt stora så bände jag bort de lösa delarna.

Jag är fortfarande nyfiken på varför inte snigeldynamit har vart på tapeten. (Jag har själv en bergknalle jag vill bli av med, men har ALDRIG gjort mig av med någon förrut... )

Gallianoman skrev:
Jag är fortfarande nyfiken på varför inte snigeldynamit har vart på tapeten. (Jag har själv en bergknalle jag vill bli av med, men har ALDRIG gjort mig av med någon förrut... )
Du behöver stå med en stenborrmaskin och göra lite hål för det först.
Men en maskin kan du hyra för ca 500kr per dag + kostnad för borrar.

Elda och kasta vatten klarar de flesta. Borra och snigeldynamita kanske blir lite mer att tänka på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.