P
Hur får man till en snygg anslutning av stuprören då markrören kommer så långt ut från väggen? vill inte börja skära upp i isoleringen. Hur har ni andra löst det? gärna lite bilder.

Har också tänkt på detta. Vi kommer att använda 45 gradare + dubbelmuff + 45 gradare precis under marknivå. Det flyttar ut röret under mark lagom för att få emellan 200 mm isolering. Man kan fasa av isoleringen på yttersta skivans kant några cm så att översta 45 graders böjen kan hamna precis under marknivån.

Redigerat:
P
Var ute och testade lite och det fungerar rätt bra som du har tänkt men den ena 45 gradaren kommer att hamna ovan mark då jag inte vill skära ur isoleringen, tror det blir svårt att få det bra med täcklisten då.

Rätt toppen på översta 45 gradaren kommer att synas även i mitt fall men 45 knäcken kommer precis i marknivå som jag provat ut det.

Jag har räknat med att göra lite fall (2-3 cm) från husväggen på toppen av isodränskivorna så att vattnet ska rinna av täcklisten. Det ger lite extra spelrum för 45+dubbelmuff+45 paketet i mitt fall. Har provat och räknar med att inte behöva skära i vare sig ytterskiva eller täcklist men det blir på håret att det går.

Sen varierar ju spelrummet från fall till fall beroende på hur långt ut från väggen stupröret ovan mark sitter och hur många cm fylle man har ovanför täcklisten.

P
Ska laborera lite mer i morgon och kanske ta någon bild på hur det blir.

P
kanske inte så snyggt men det funkar.

• P5080017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.