Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Har också tänkt på detta. Vi kommer att använda 45 gradare + dubbelmuff + 45 gradare precis under marknivå. Det flyttar ut röret under mark lagom för att få emellan 200 mm isolering. Man kan fasa av isoleringen på yttersta skivans kant några cm så att översta 45 graders böjen kan hamna precis under marknivån.
Redigerat:
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 919 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 919 inlägg
Var ute och testade lite och det fungerar rätt bra som du har tänkt men den ena 45 gradaren kommer att hamna ovan mark då jag inte vill skära ur isoleringen, tror det blir svårt att få det bra med täcklisten då.
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Rätt toppen på översta 45 gradaren kommer att synas även i mitt fall men 45 knäcken kommer precis i marknivå som jag provat ut det.
Jag har räknat med att göra lite fall (2-3 cm) från husväggen på toppen av isodränskivorna så att vattnet ska rinna av täcklisten. Det ger lite extra spelrum för 45+dubbelmuff+45 paketet i mitt fall. Har provat och räknar med att inte behöva skära i vare sig ytterskiva eller täcklist men det blir på håret att det går.
Sen varierar ju spelrummet från fall till fall beroende på hur långt ut från väggen stupröret ovan mark sitter och hur många cm fylle man har ovanför täcklisten.
Jag har räknat med att göra lite fall (2-3 cm) från husväggen på toppen av isodränskivorna så att vattnet ska rinna av täcklisten. Det ger lite extra spelrum för 45+dubbelmuff+45 paketet i mitt fall. Har provat och räknar med att inte behöva skära i vare sig ytterskiva eller täcklist men det blir på håret att det går.
Sen varierar ju spelrummet från fall till fall beroende på hur långt ut från väggen stupröret ovan mark sitter och hur många cm fylle man har ovanför täcklisten.
Klicka här för att svara