Planerar bygga verktygsbod dikt an mot gaveln till stugan. 4m bred (mot gaveln), 2 m djup. Väggar av spontade brädor. Tak med papp på råspont. Förmodligen blir det ett enkelt golv av trall.

Kan man sätta tre plintar med 2m avstånd 2m från gaveln eller krävs en extra rad vid ex 1m från gaveln?

Stolpar: Har tänkt mig en stolpe från resp plint, dvs totalt tre stolpar. Vilken dimension ska man ha på stomme och stolpar? Antar att jag fäster de i plintarna.

Min snickarkompis säger alltid att 2 m mellan plintar är max så då är det så :) Alltså borde Du klara dej med en rad om Du fäster andra änden i befintliga huset. Så gör jag med mitt förråd som jag bygger längs med garaget.

Som jag trodde. Vad tror du om storlek på stommen/stolparna?

ptk skrev:
Som jag trodde. Vad tror du om storlek på stommen/stolparna?
Jag bygger 5,5 m x 2,3 m å lägger en bärlina 45x95 på högkant på plintarna, sen reglar jag c/c 600 med 45x95 runt hela. I överkant fäller jag in en bärlina 45x195 som jag lägger takåsarna 45x120 på.

Vet inte vad som krävs om man bara sätter stolpar i plintarna som Du tänker men 95x95 måste ju räcka, frågan är vilken dimension som krävs på din övre bärlina i så fall? Kanske räcker med 45x195 ändå men som sagt det vet jag inte, skulle nog själv gå upp till 45x220 i det fallet.

45x95 känns lite klent som bärlina på plintar. Menar du 45x195 kanske?

Vad vilar den övre bärlinan på?

En till fråga; är det vanligt att den övre bärlinan har större dimensioner än den nedre? Det borde ju vara tvärtom tycker man? Tack!

Bygghandlarn säger att det räcker med 45x95 så jag tror på det. Övre bärlinan vilar på stående reglarna 45x95 c/c 600.
Jag skulle ha kört samma dimension nere som uppe på bärlinan men enl bygghandlarn så behövs inte det så då tog jag en klenare/billigare nere.

• Gilla
Mr Bygg
  • Laddar…
Mikael_L
Med två meter spännvidd blir det väldigt svajigt med 45x95 i bjälklaget.
45x120 skulle vara det allra minsta jag skulle överväga, men då blir det fortfarande lite gung i bjälklaget, men är det en vedbod eller verktygsbod kan man kanske stå ut med lite svaj.

Med 45x145 blir ett 2 meters bjälklag i cc60 komfortabelt stabilt, dvs inget man direkt tänker på när man går på det.

I friggeboden har jag 45x145 cc60 till spännvidden 2,40. Det märks ganska tydligt att det gungar.
Det blir små vågor i kaffekopparna då någon går på golvet, det skallrar i saker i skåp som står på golvet. Ingen risk för att det rasar, men "komforten" är lidande.
Jag skulle idag ha valt 45x170 om jag gjorde om min frigga.

• Gilla
murak
  • Laddar…
Håller fullständigt med Mikael_L.

Det är alldeles för klent med 45*95. Har sett ett sånt bygge och då var ändå plintarna tätare (ca 160cm). Det var en vedbod. Golvet hängde ner ca 5 cm och mera när man gick på det., Var tvungen att gå där ifrån för jag var för rädd att det skulle rasa.
Jag kommer bygga en redskapsbod inom kort och jag kommer köra med bärlina 45*195 med ett plintavstånd på 180cm bjälklag av 45*170 cc60.
Jag har väl tagit i lite men det kan ju inte bli för stadigt, stabilt och stumt.

Vad bygghandlaren säger skall du nog inte tro på. Speciellt inte om han säger att 45*95 blir bra som bärlina.

Nu ska ju inte jag ha nåt bjälklag med golv på så det är inte nåt problem, har mindre än 2 m mellan plintarna också, bygghandlarn har ju ingen anledning att sälja billigare virke till mej än vad som behövs. Bärlinan ska ta upp krafterna från c/c 600 reglar som har en bärlina ovanpå sig i sin tur vilket knappast kan jämföras med ett bjälklag med golv på.
Men som vanligt konsulterar jag min snickare så vi får väl se hur jag bygger till slut.

Mikael_L
Ehh.
Ursäkta, jag läste inte tillräckligt noga. :blushing:

Mikael_L skrev:
Ehh.
Ursäkta, jag läste inte tillräckligt noga. :blushing:
Ha ha det händer aldrig mej :D:P

Men jag tyckte själv att det lät vekt så punkten har diskuterats men Bygghandlarn säger att det räcker mer än väl om man ställer den på högkant och jag handlar inte på Bauhaus så han vet vad han pratar om, har i alla fall haft rätt förut när jag byggt, så jag litar på han.

Jag håller med Mikael_L än en gång.

Jag missade oxå det. Sry.

ByggareNick skrev:
Jag håller med Mikael_L än en gång.

Jag missade oxå det. Sry.
Du kommer å få många chanser att ge igen på mej ;) jag missar hela tiden :D Å de e faktiskt mycke bättre att ifrågasätta, hellre det än att nån inte gör det när man är fel ute. För fel ute är man ibland. Å nu fick TS bra info om bjälklag å golv också.

Alla tar det inte så bra som du. Önskar folk gjorde det.
:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.