Vad bör man göra åt en krypgrund, där man inifrån grunden (under huset) kan se dagsljuset sippra in från flertalet ställen? Dagsljuset kan jag möjligen stå ut med, men värre är att det synes sippra in även vatten. Bara fylla upp med grus utifrån är väl ett sätt, men det tenderar "rinna ner" i grunden, in under huset.

Huset är byggt 1986.

Tacksam för tips.

Du får ta reda på var vattent kommer ifrån och leda om det vid källan, mer jobb men mycket bättre lösning
att försöka stoppa vatten brukar inte lyckas, bättre att ge det en annan väg att rinna
Lycka till

har svårt att se ditt problem - hänger huset i luften? Se till att den står på fast grund .... gjuta ?

Nja, hänger i luften är att ta i. Det står på rejält stora runda rörformationer och på dessa vilar liksom en betong ram. Denna ram, är det man ser utifrån som husgrund, Runt husgrunden ligger ett sandlager inifrån grunden och en eller annan decimeter ut. Detta sandlager eller sandbädd "rinner" ner under "betongramen" och in under huset alltså in i krypgrunden. Här kan alltså allt finna sin väg ner och in i krypgrunden. Jag har sett ormar och möss/råttor och nu senast alltså en hel del regnvatten som ligger kvar på den plasttäckta marken i krypgrunden.

försök fixa så att vatten rinner under plasten där den inte gör någon skada :) . Kanske fylla med grus så plasten kommer högre upp?
gaia

Du verkar ha en pålad grund, på vilken det sedan är placerat längsgående bärande betongbalk. Under dessa bör du ha rasskydd som hindrar massor att rasa in i grunden. Är dessa intakta och fungerande?

Ja, man kan ju teoretiskt leda vattnet till nåt ställe där plasten är öppen, t ex vid någon skarv mellan plastvåderna.Att fylla ut med grus skulle ju betyda att jag fyller hela krypgrunden och det kan ju knappast vara meningen . jag missuppfattar dig nog...
En amatör som jag tror ju att regnvatten i krypgrunden är något mycket allvarligt, men det kanske är något som förekommer lite överallt?

Norrbottenstorpet: Du har nog helt rätt. Skulle jag behöva gräva upp utvändigt runt huset eller är det nåt som jag kollar inifrån krypgrunden? Det är så himla trångt om man ska göra nåt inifrån...

Du bör leda bort vattent från huset - fukt under huset är inte så bra även om di konstuktion verkar ge god genomluftning
enklast genom att gräva på utsidan - går det inte att se hur fallet ligger?
ser du fallet vet du ju vad som är "uppströms" och då vet du var du ska börja leta
Detär väl inte så att du har stuprännor som släpper regnvattnet vid huset ??

SQVIST skrev:
Ja, man kan ju teoretiskt leda vattnet till nåt ställe där plasten är öppen, t ex vid någon skarv mellan plastvåderna.Att fylla ut med grus skulle ju betyda att jag fyller hela krypgrunden och det kan ju knappast vara meningen . jag missuppfattar dig nog...
du kan säkert hitta en bra lösning som passar ... bara vatten inte står på plasten och rinner undan i marken. Vet ej om du har organisk material synlig där under huset. En krypgrund tål mer fukt om det inte finns trä i konstruktioner . Hur som helst det är onödigt att ha vatten stående på plasten
gaia

SQVIST skrev:
Norrbottenstorpet: Du har nog helt rätt. Skulle jag behöva gräva upp utvändigt runt huset eller är det nåt som jag kollar inifrån krypgrunden? Det är så himla trångt om man ska göra nåt inifrån...
Du kontrollerar detta innifrån, men åtgärdar vid behov utifrån. Med andra ord, om det är så att dina rasskydd (plattor/skivor på utsidan grundbalken) är slut behöver de bytas. -86 skulle jag gissa på mazoniteskivor, som säkert är rätt ruttna vid detta laget. Bytte på lillbrorsans hus förra året, byggt -80, och mazoniten var i dåligt skick. Det rann in vatten i ett hörn i grunden där också. Man får helt enkelt gräva upp runt kåken och skruva dit nya plattor, sedan återfylla och få det 'tätt'.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.