Har fått en borrad brunn nu. Hydroforen och vattenkopplingar hamnade pga platsbrist i huset på utsidan bakom badrummet. Ska gjuta en grund där nu och bygga ett isolerad pumphus.
Inkopplad är också en vattenutkast för trädgårdsbevattning. Nu funderar jag om jag då skulle spilla vatten vore det bättre med ett avlopp.
Funderar nu att bara gjuta in en bit - typ halv meter vanlig vattenslang i gjutningen. Funkar det?

Ingen som vet?

En brunn är lämplig att ha. Använd dock avsedda rördelar och brunn.

Tack för svaret. Undrar hur jag ska lösa det med avlopp då. Det finns ingen nu. Skulle det inte gå att bara leda ev spillvatten i jorden?

Bäst är ju att göra en liten stenkista som kan ta hand om vattnet några meter från huset.

Stenkista, bra idé. Varför kommer man själv inte på det...Tror du inte att en bit vanlig vattenslang skulle räcka med lite fall mot hålet? Vill i göra för mycket arbete där.

Vattenslang? vad är det? finns ju många sorters slang. Menar Du en sån för inkommande vatten så fungerar det säkert men den måste ju tåla att gjutas in. I vår källartrapp ledde man regnvattnet fr en brunn ner i leran en halvmeter fr huset men då vart det en vattenskada i källarväggen där även om det tog rätt många år. I ditt fall låter det som det rör sej om små mängder, den kan inte mynna i dräneringen?
Annars är nog stenkistan lösningen, att bara släppa avloppet direkt i marken har sina begränsningar en regnig sommar eller vid snösmältningen etc så skulle jag inte göra.

en riktig spygatt vorde ju snyggt. dvs en golvbrunn utan vattenlås.
Då får du ju nått att göra fall på golvet mot men vill du göra det enklare så tex en 32 mm pem slang eller så.
vanlig vattenslang är för mig sån där gardenapryl man har på gräsmattan och jag tror inte på den och betong i kombo.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.