håller som bäst på med att gräva ut grunden i vårt lilla torp.
Då bjälklaget tidigare tidigare bara vilat på marken (jord,sten och en tunn gjuten platta a la 1910) vill jag nu ha torpargrund.
Jag har gräv ut ett rum, ska ta intilliggande asap.
men som synes skall golvbjälklaget vila mot/upphängt på denna golvbjälke, den är 140*140(tidigare togs krafterna upp mot marken)
Hur skall jag förstärka på bästa sätt? tänkte lägga en 45*195 fäst mot denna, tror ni det räcker? blir det "ostadigt då den kommer sticka ner ca 5 cm under befintliga bjälke?
med hopp om de bra svaren man kan få här på byggahus.se
kan meddela alla i söder om hur fint väder vi haft här i Jämtland, idag 16 och moln igår hade jag mitt på dagen 12 och regn....

• golvjälke(2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
då jag inte får några svar så kommer jag med ett alternativ
Jag lägger singel i botten, gjuter en tunn platta och lägger första lecablocket där, lägger vinkelrät mot befintlig golvbjälke. sedan murar jag upp med lecablock upp till golvbjälken.
Det kommer då sticka ut ca 22,5 cm lecablock åt vardera sida. På dessa lägger jag då det nya stödet på bjälklaget blir totalt 4 fästpunkter för nya stödet på ca 3 m. Blir en likadan lösinng på andra sidan av befintliga golvbjälke...
Frågan är då som sådan, finns det någon risk att man knäcker lecablocket då man belastar dem längre ut? ( blir en liten betongplatta under leckablocken och belastningen bör gå vinkelrät ner mot marken men, men...)

Ev en snutt markduk mot marken under ditt lager med singel och överväg risken att ditt lager med singel ger sig iväg någonstans. Nu såg det ut att vara en grop med riktigt täta massor runt omkring så det kanske är liten risk för det. Kör du 20cm upplägg för dina reglar är det inte är någon risk att du knäcker dina lecablock pga den belastingen. Tänk på att sätta ett lager mapp som hindrar ev fuktvandring uppåt mellan lecablocken samt din golvregel. För dimension av regel kolla tex på träguiden. Skulle rekomendera att du kör antingen en balksko eller ett vinkeljärn på varje sidan mot den exiterande bjälken för att sammanbinda det hela.

// Mats

// Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.