Hej!
Jag håller på med mitt projekt "Renovera Gillestuga". Det är säkert många som gjort liknande projekt. En av orsakerna till renoveringen är att gillestugan som ligger i källaren har ett golv som legat på ett betonggolv med ingjutna träreglar. Ingjutna så tillvida att dom ligger helt nere i betongen men synliga. Dessa har givetvis sugit fukt och dragit upp i resten av golvet därav diverse röta och mögel.Dessutom så låg det isolering direkt på betongen under trägolvet så det var ju blött så det stod härliga till när jag rev ut allt. Dock så var det torrt i väggarna. Målet är att få in ett ventilerat nivellgolv när jag fått ut det sista. Problemet är då "det sista", dvs ett antal av reglarna som inte var så jätteruttna utan sitter som berget. Även om dom är så genomblöta att när jag kör borrmaskinen i dem så bubblar det upp vatten.
Nu har jag testat att borra i dem, försöka köra sönder dem med tigersåg och liknande. ( 5 borr och 6 tigersågsblad har gått åt hittills samt att "fot" delen på min stora kofot inte är i 90 grader mot skaftet längre, snarare 135 grader. ) Det sista jag kom på igår var att hamra ner en liten kofot i dem och bända sönder dem, men de är ju runt 3-4 cm breda och minst 10 cm djupa så kofoten kommer inte så långt.Så nu undrar jag om det finns nån som har en bra idé om hur man kan få väck dem utan att slita ihjäl sig? Andra reglar har jag fått upp genom att hamra in en stor kofot in under en ändeoch bända, men dessa reglar saknar dessutom solid betong under sig utan det är bara typ stenar som ligger där vilket gör att man inte får något att ta spjärn mot.
Jag har 5 reglar kvar längst in mot väggen samt några små stumpar under en trappa.

IMG_0465.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.