Ska återfylla en rörgrav där jag nu har vibbat sand sedan lagt ut rör och sedan sandat ovanpå det. Kommer fylla ca 1-1.5m jord på detta. Behöver köra över denna yta med lastbil om 1-2veckor.

Har lös jord jag ska återfylla med och i ytan lite större sprängstensten i allt från 10cm - 60cm men inte så mycket av det tyvärr. Har en 20tons larvgrävare att packa med. Vad kan jag göra för att få det så stadigt så möjligt snabbt?

Har 2st körplåtar jag kan använda men det kommer inte räcka då jag behöver köra n på längden över rörgraven så att säga.

Vattna och sedan larva över men grävaren en massa efter någon dag, sen repetera proceduren?

Redigerat:
Vattna var mitt förslag men det hade du funderat på själv.

Låna/hyra en tyngre padda?
Har du möjlighet att skaffa fler körplåtar?

fyller du med jord så e det inte lämpligt att vattna o köra med padda

jord är inte lämpligt alls iom att jord är ett levande matrial.
Menar du du den uppgrävda marken så kan den vara lämpligare.
Vill du ha nått som blir stadigt på direkten så krossgrus. 0-90 blir kanske lite väl grovt men 0-40 eller något ditåt så lär det hålla bra.

Men vibba jord funkar det och vilken storlek på padda i så fall?
Körde med en 700kg på 0-90 förut. Kom jag över på något ställe där det var bara jord vard det tvärstopp. Den rörde sig inte alls framåt på detta.

Det går inte att köra padda på jord. I alla fall inte när du har lagt så tjockt med jord. Du kommer nog aldrig kunna köra lastbil på 1-1,5 m jord. Är det ren matjord så är det omöjligt.

lite plyfa å plank och en oblyg chaffis rädda mej

Ja, självklart går det med hjälpmedel. Att köra rakt upp och ner på jorden går då inte.

Har du en 20 tons grävare så kan du ju släpa bilen över, typ.

Protte

Paddan rör sig inte på jorden eftersom den är för mjuk. Ska du packa och få det hårt på denna korta tid är det grus/bergmaterial som gäller. Jord packar sig i många år och det finns ingen billig metod att lösa det på.

Ett annat alternativ är ju en stockmatta om du kan få tag på det. Borde räcka gått o väl då du inte grävt så brett, förutsatt att den orörda marken fortfarande duger att köra på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.