9 387 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
förstärka eller byta ut angripna bärlinor ?
Har krypgrund under huset byggt 1935 och av en slump har vi hittat att en bärlina har varit angripen av någonting som äter trä. den är inte genommurken med man kan pressa in kniven en centimeter utan större problem (och den låter annorlunda är de friska bjälkarna när man knackar på den, men den är inte deformerad och det knakar inte i golvet ovanför heller). Det är ca en meter av bärlinan som är påverkad (mellan en plint och krypgrundsväggen.)
Nu till min fråga, är helt och fullt medveten om att det bästa är att byta ut den, frågan är dock om man kan lägga någon form av förband som en "tillfällig lösning".
För kännedom så är krypgrunden är avfuktad och klimatet är nere är bra, inget pågående angrepp mao. Huset besiktades även för ca 6 månader sedan när vi köpte utan att vi fick något påpekande på den.
Tips och idéer mottages tacksamt.
//ace
Nu till min fråga, är helt och fullt medveten om att det bästa är att byta ut den, frågan är dock om man kan lägga någon form av förband som en "tillfällig lösning".
För kännedom så är krypgrunden är avfuktad och klimatet är nere är bra, inget pågående angrepp mao. Huset besiktades även för ca 6 månader sedan när vi köpte utan att vi fick något påpekande på den.
Tips och idéer mottages tacksamt.
//ace
Produkter som diskuteras: "avfuktad"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
sitter och funderar hur du kan se bärlinan.
eller ligger det bärlinor under trossbotten?om så är fallet skulle ju ett alternativ vara att såga bort det skadade området och lägga en regel på sidan och skruvlimma den.
själv skulle jag bara hålla koll om det förändras något annars låta det vara
eller ligger det bärlinor under trossbotten?om så är fallet skulle ju ett alternativ vara att såga bort det skadade området och lägga en regel på sidan och skruvlimma den.
själv skulle jag bara hålla koll om det förändras något annars låta det vara
tack för tipsen. Ja dom ligger under trossbotten. jag har tänkte i de banorna men det är alltid bra med en (eller flera) synpunkter. Ska börja med att bara bevaka läget, men vill ha en ide om hur jag skulle kunna göra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden