Hej!
Har letat lite här på forumet, men inte hittat några tokbra svar för det här projektet så jag provar med en egen tråd.
Vi har kommit på den ljusa iden att ta den här underbara, varma årstiden i akt till att byta uppvärmning, från el till ved...
Problemet är att vi ska in med en panna och ack tankar (Nibe Vedex 3300, 2x500l tankar) i huset, där det endast stått en liten elpanna förut, vilket gör att vi måste bygga ut pannrummet och stjäla en bit av vardagsrummet...när vi rev upp golvet såg vi nu att det bara är
en riktig bärlina under pannrummet, vilket gör att vi måste ner på backen för att få riktigt med stöd.
Vi har väl kommit fram till att vi måste gjuta en platta...det är ca 20-40 cm ner till backen (torpargrund), och det är torrt och fint under...allt står på sand så det rör sig inget heller.
Hur bär vi oss åt då? Packar ner lite bärlager i botten och lägger sedan på ca 20cm EPS isolering och "bara" gjuter en platta ovanpå? Vår tanke var att bygga plattkanten med lecasten som man sedan gjuter inuti (med armering naturligtvis).
Är vi helt ute och cyklar?
Det är inte så hiskeligt stort ...bara cirkus 2,10 x 2,20 och mitt i huset...
Måste även försöka få in tilluften till pannan genom golvet (eftersom det ligger mitt i huset), min idé var att försöka kombinera luftintag och nödavlopp...inte för att det ska användas som avlopp utan mer ifall det skulle bli något haveri på tank eller rör...alltså då bara kopplat rakt ut på marken, inte till vanliga avloppet...
Hur tätar och isolerar man enklast mot befintliga trossbotten och resten av kåken?
Bästa lösningen för bärlinan, är det att palla under på båda sidor om pannrummet och kapa den, är väl ingen höjdare att gjuta in den?:S
Tacksam för alla råd, tips och funderingar som inte jag tänkt på...