8 766 läst ·
2 svar
9k läst
2 svar
Källare med målad väv på väggarna.
Har ganska nyligen köpt ett hus, byggt 1977. 1,5 plans med källare. Källaren är 86 kvm.
I källaren ligger laminatgolv i 2 rum, på platonmatta. En liten del av källaren låg det laminatgolv rakt på betongen, den tog vi bort innan vi flyttade in i huset.
På väggarna är vi dock lite fundersamma hur vi ska göra. Får höra olika från olika håll.
I det stora rummet i källaren sitter målad väv på väggarna. Säkerligen inte målad med "rätt" färg som andas. Nederkanten har betongen blivit poröst och väven släppt. Ungefär 10 cm upp på väggen. I vissa hörn har även väven släppt.
Bör väven i hela rummet tas bort?
Hur göra i källaren för att få det så bra som möjligt?
I källaren ligger laminatgolv i 2 rum, på platonmatta. En liten del av källaren låg det laminatgolv rakt på betongen, den tog vi bort innan vi flyttade in i huset.
På väggarna är vi dock lite fundersamma hur vi ska göra. Får höra olika från olika håll.
I det stora rummet i källaren sitter målad väv på väggarna. Säkerligen inte målad med "rätt" färg som andas. Nederkanten har betongen blivit poröst och väven släppt. Ungefär 10 cm upp på väggen. I vissa hörn har även väven släppt.
Bör väven i hela rummet tas bort?
Hur göra i källaren för att få det så bra som möjligt?
Det skulle räcka att reparera bara skadade områden men det blir inte så snyggt att skära bort enbart skadat väv och behålla resten, tycker jag. Att klistra nytt väv är ej lämpligt i en källare för resultat blir lika dålig som det är idag. Gipsskivor på reglar kommer inte att hålla länge heller innan det börjar lukta.hus2010 skrev:
Kanske lika bra att ta bort all väv , rengöra väggar och putsa om skador i betongväggar ( ej med spackel eller gips!). Sen väntar du ett bra tag innan du målar den nya putsytan med en lämplig färg ( kalkcement- eller silikatfärg). Reparationer ska hinna härda och torka ut. En bra reparation bör klara sej i en låååång tid om du bara har en moderat fuktvandring/markfukt som spökar i din källare. Detta metod ger minst risk för nya fuktskador.
Har haft likadana skador i mitt 70 år gamla hus som andra försökt reparera så jag vet vad som inte håller : tapeter, väv med vanlig färg, ren cementputs, fuktspärrande massor, fuktmembraner,
gaia
Klicka här för att svara