1 438 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Källarutgrävning fukt/vattenfråga !
Hej !
Jag håller på med att gräva ur ett rum i min källare, det har stått utgrävt i c:a 1,5 år nu pga av jag inte hunnit jobba med det. Jag har en fråga om det är någon som kan förklara hur det fungerar med fuktransport etc.
Jag har grävt ganska djupt och nu står det vatten i de djupaste delarna nu, men under sommaren och hösten har det inte varit några vattensamlingar alls trots väldigt mycket regnande både i sommar och i höst, vad kan det bero på ?
Det verkar vara kopplat till temperatur utomhus snarare än nederbörd och vatten utomhus.
Jag håller på med att gräva ur ett rum i min källare, det har stått utgrävt i c:a 1,5 år nu pga av jag inte hunnit jobba med det. Jag har en fråga om det är någon som kan förklara hur det fungerar med fuktransport etc.
Jag har grävt ganska djupt och nu står det vatten i de djupaste delarna nu, men under sommaren och hösten har det inte varit några vattensamlingar alls trots väldigt mycket regnande både i sommar och i höst, vad kan det bero på ?
Det verkar vara kopplat till temperatur utomhus snarare än nederbörd och vatten utomhus.
Jag har själv märkt att grundvattennivån de senaste veckorna är betydligt högre än under sommaren/hösten, men vi har haft väldigt mycket nederbörd i form av regn för ett par veckor sedan.
Sista veckan har det övergått till snö.
Märker nu att nivån håller på att sjunka igen.
Så man kan säga att jag upplever samma som du.
Sista veckan har det övergått till snö.
Märker nu att nivån håller på att sjunka igen.
Så man kan säga att jag upplever samma som du.
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Även jag har samma erfarenhet.
Har haft koll på nivån under hösten. När jag dränerade om i våras grävde jag ända ned till berget och satte ett 160 mm markrör vertikalt upp till mark. Jag drog dräneringsröret till husets dränering så att det passerar genom det tjockare markröret. Jag kan därmed se hur långt under dräneringsröret och husgrunden som vattnet står. Jag har satt en nivåvakt i markröret strax under dräneringsrörets nivå som alltså signalerar inne i huset när dräneringen börjar jobba.
Fram till första sensommarregnet i slutet av juli var det torrt ända ned till berget i röret. Efter det regnet steg vattennivån 10 cm ovanför berget. Sen sjönk det sakta undan men så kom ett nytt regn i början av augusti och det fylldes på lite mer än det hunnit sjunka undan. Sen ett nytt regn och det steg lite igen.... Från att ha startat från noll i slutet av juli har nivån efter varje regn under hösten stigit lite mer än det hinner sjunka undan till nästa regn.
Just nu är nivån högre än någonsin och bara några cm under dräneringsröret. Vid regnet för två veckor sen fick vi för första gången signal inne i huset från dräneringssystemet. Jag gick ut och tittade både i markröret och i dräneringens spolbrunnar. Och mkt riktigt där var dränering på gång i rören och det för första gången sen omdräneringen i april.
Huset är souterräng och ligger ganska högt och det är sluttande berg bara en halv till en meter ned under husgrunden så vattnet rinner sakta hela tiden undan genom massorna under huset.
Om det är lite regn som det var i våras och under försommaren hinner det bli torrt i röret. Men under hela hösten har det regnat betydligt mer än i våras så att det steg för steg spätt på vattenmagasinet i massorna snabbare än det hunnit rinna undan.
Redigerat:
Klicka här för att svara