Hej,

upptäckte i helgen en tunn spricka i garagegolvet, från brunnen någon meter åt vardera hållet. Har ett suterränghus från tidigt åttiotal. Huset dränerades om för en vecka sedan, garagegolvet målades om 2009 av tidigare ägaren.
Kan sprickan vara något som funnits tidigare och som kommit fram med tiden eller är det något som uppkommit med dräneringen? Är det något att oroa sig över eller bara att fylla igen? Verkar fortfarande vara korrekt fall mot brunnen från alla håll.
P1040790.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P1040784.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyresö
Om du droppar vatten i sprickan, rinner vattnet rakt ner i sprickan eller rinner det längs med sprickan?
Rinner vattnet rakt ner - då har du en spricka rakt igenom hela plattan.

För mej ser det ut som en helt vanlig krympspricka som uppkommit när betongen härdat pga plattan har torkat ut för snabbt. En krympspricka är bara kosmetisk och har inget med hållfasthet att göra.

Tyresö: längs med, över sprickan. Ser inte ut att försvinna något vatten ner i grunden.
Tack för svaret, jag blir så nojig så här när jag ser minsta spricka efter att ha haft huset frilagt en vecka. Om det bara är en krympspricka så är jag lugn.

Tyresö
Själv tycker jag att krympsprickor är så fruktansvärt fult på en naken betongplatta, det ser så oproffsigt ut - vet man att plattan ska vara naken, då ser man till att det inte blir någon krympspricka när man gjuter.

Jag kanske är lite branschskadad, men i ditt läge, skulle jag slipa rent sprickan och spackla bort den - och sen måla över det igen. Att man sen kan se att det är ommålat på ett ställe, stör mej ingenting - viktigast är att krympsprickan är borta - men jag är troligtvis ensam om att störa mej på sånt.

Än så länge låter jag sprickan vara, men när andan faller på får jag försöka göra som du säger :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.