1 562 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Skillnad på fuktnivå vår/höst?
Medlem
· Stockholms län
· 41 inlägg
Jag har låtit göra fuktutredning på ett hus som jag snart ska flytta in i. I ena delen av krypgrunden mätte man upp fukthalten i grundmuren till mellan 90 och 120 (känner inte till enheten). Fukthalten i råspont/trossbotten uppmättes till 12%. Enligt fuktexperten ska vi kräva att man rensar på organiskt material, fyller på med tvättat grus, lägger plast och sätter in avfuktare med hygrometer. Jag har därför framfört detta till säljarna och de svarar med att de åtgärdar grunden men att avfuktaren inte behövs. Detta eftersom fuktnivån i trossbotten är under gränsvärdet (17%). Mätningen gjordes i början av april och enligt min fuktexpert är det stor risk för att fukthalten i trossbotten stiger över gränsvärdet i augusti/septemeber.
Undrar om någon har kunskap och erfarenhet av hur mycket fukthalten brukar förändras från tidig vår till peaknivåerna under sensommar/höst?
Undrar om någon har kunskap och erfarenhet av hur mycket fukthalten brukar förändras från tidig vår till peaknivåerna under sensommar/höst?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Augusti/Sept RF upp till ca 90-95% pga uteluften på väldränerad torr mark. På fuktig mark högre. Ger nästan alltid mikrobiell påväxt i krypgrunden under denna tid pga fukt och värme men fuktkvoten i virket kanske fortfarande är under 17%, dvs behöver inte bli en allvarlig skada men problemen i krypgrunden kan ändå växa med åren. Utan åtgärd med någon form av avfuktning tar man oftast en klar risk. Beror också på husets konstruktion, ålder, golvisolering etc.
Klicka här för att svara