Hej:)

Har sökt efter någon tråd som något så när skulle innehålla den information jag behöver men hittar tyvärr inget som täcker min fråga:

Kan man bygga en stenkista som komplement till dräneringen? Tänker jag rätt enligt följande?

Håller just på att omdränera baksidan (mot berg) och två gavlar på vårt hus, souterängvilla från -74 som ligger på sluttningstomt och mot berg. Det omöjligt att gräva tillräckligt djup där man ska lägga dränrören, alltså som det rekommenderas ca 50 cm under grundsulans nedre kant. Detta då betongplattan verkar ligga på stenkross och altt eftersom jag grävt djupare så blir allt fler och större stena i vägen. Vågar nämligen inte gräva djupare pga risk för sättning. Min farhåga är att husgrunden ska bli utsatt för allt regn-och smältvatten som rinner neråt. Då har jag funderat att det kanske skulle vara avlastande för grunden med en stenkista på baksidan av huset där det lutar som mest mot grundmuren. Och sedan försöka dra en ledning under marken från senkistan, runt ena hörent av huset och ner mot framsidan där jag kan koppla denna ledning till antingen brunnen (har en ca 4-5 meter djup brunn på min tomt) eller till ytterligare en senkista.
Är jag nu totalt ute på en cykeltur eller finns det någon logik i detta resonerande?
Väldigt tacksam för tips och råd:)
/Alle

d är väl en ganska vanlig lösning om man har berg nära huset.
ja hade nog dragit dräneringsrören så djupt som du vågar gräva och lagt dom som en vanlig dränering och sedan kompleterat med fler rör i nivåer nästan upp till marknivå som leder till en stenkista längre bort på tomten som lutar från huset och från berget. på så sätt leder du ju regnvattnet och vatten från berget bort till stenkistan i flera olika rör innan det når huset och den vanliga dräneringen.
Är du med på hur ja menar? :)

Hej sdtmartin och tack för ditt svar:)

Ja, tror jag hänger med och det låter som en möjlig lösning i mitt fall men kruxet är att jag från ena gaveln och neråt inte har något utrymme att göra stenkista. Kan man i stället koppla dräneringsrören nivå 2 som du föreslår, till dagvattenrör? Och vad är din tanke när det gäller antal rörnivåer? Räcker det med en ledning till jämte den som ligger mot schaktbotten? Och hur gör man nu en stenkista egentligen? Jag har massor med singel över. Är det bara å gräva en större grop och lägga markduk och sedan fylla med sten plus dra rör? Ja det här blev ju fler frågor på en gång:)
/alle

ja d funkar väl lika bra att koppla i dagvattnet.
Min tanke med olika rörnivåer beror ju mest på hur mkt vatten som kommer från berget du hade vid huset.
om det kommer väldigt mkt vatten så kan d ju va bra att ha fler rör i olika nivåer för att va säker på att få bort vattnet innan det når huset.
en stenkista är ju egentligen bara en djup stor grop med sten som är till för att samla upp vattnet om det inte har någon annanstans att ta vägen innan det fortsätter vidare ut i marken.
men om man gör en sten kista så bör ju inte marken luta mot huset för då rinner ju vattnet tillbaka mot huset igen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.