hejsan.
nybörjare på forumet och skulel behöve lite hjälp.
ska dränera mitt 70 tals hus som är byggt på gjute betongplatta på mark.
skulle vilja veta exakt hur man ska gå tillväga och vilka matreal man ska använda och vilka mått "graven" ska ha som man gräver och äver om man kan lägga på någon form av isolering på kankten för den e inte isolerad.

tacksam för utförliga svar/D

Gammal dränering finns men slutade fungera? Ligger plattan på vattensjuk sumpmark? Ligger huset i en hålla och regnvatten rinner mot huset och stannar länge utan att sjunka undan? Har du mycket vatten stående i pölar runt huset? Är grundvattennivå högt och högre än förr? Är det regnvatten eller vatten underifrån som orsakar dina problem? Har du problem eller vill du bara motionera ? :)
gaia

hejsan.

Nej jag har egentligen inga problem, men jag kommer att göra en tillbyggnad av köket vilken gör att jag måstegöra en dränering för denna och då jag dränerar den nya plattan så måste jag ju koppla på den på den gamla och å tänkte jag att man kanske skulel dränera runt om då man ändå har hyrt grävmaskinen.
tomten är rätt platt och håller inte så mkt vatten och dränering ligger i en natursand/sten bädd en halvmeter utanför plattan och kanske 2 dm under sulan.
Det är mest oron att dränering på nya plattan inte kommer att funka..
hoppas du förstod..:)
Tänkte bara passa på när man ändå graäver och göra det rejält för 40 år till.

Ideer nån?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.