Nu är det urgrävt i två källarrum i kåken från -35. Två saker bekymrar mig lite. Det finns ingen riktig sula. Betonghålstenen står upp-pallad på stenar i större och mindre storlekar. Ser läskigt ut men inget att göra något åt. Det andra är att i ena hörnet i ena rummet bildades det en liten pöl på golvet. Jag måste ha kommit under den utvändiga dräneringen. Motmedlet är dels att sänka dräneringsröret på sikt men just nu att ösa i lite mer 11-16-flis som dränerande lager. Det blir fiberduk mot jorden, sedan ca 50 mm flis i botten och ovanpå det isolering av något slag. Eftersom isoleringen inte belastas av mer än betongens vikt och soffa/sängbord etc kör jag med S80-isolering. Men lokalt där det är lite blött kanske man ska använda pordrän/optidrän eller liknande (svindyrt!) för med hänsyn till fuktläget? Kan man blanda isoleringssorter med något skilda tryckhållfasthetsklasser?

Hur ser ni på det?
/Henrik

Låter onödigt att satsa på det, blir det stående vatten i Porodrän/optidrän isolerar det ju ändå ingenting, det gör däremot s80-isoleringen. Det borde räcka med flisen som dränerande skikt, sedan måste ju vattnet ledas bort som du redan hade tänkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.