6 013 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Stenkista - dimensionera rätt storlek?
Jag undrar hur stor en stenkista i garage bör vara för att kunna ta hand om en mindre mängd smältvatten, avloppsvatten (ingen biltvätt eller dylikt alltså), samt hur nära byggnaden man kan förlägga denna.
Underlaget/marken är naturligt väldränerat och består av berg och sten och i de befintliga dräneringsrören har det troligen aldrig funnits något vatten.
Underlaget/marken är naturligt väldränerat och består av berg och sten och i de befintliga dräneringsrören har det troligen aldrig funnits något vatten.
Produkter som diskuteras: "Stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Den behöver inte vara stor för det lilla som följer med bilen in. 50 liter gissar jag är väl tilltaget.
En stenkista som ska ta hand om ytvatten däremot kan inte bli för stor. Räknade för skojs skull ut att mellan söndagkväll till onsdag morgon har det kommit ner 35 m3 vatten på vår tomt. Blir svårt att leda det till en stenkista, måste till en swimmingpööl för det
En stenkista som ska ta hand om ytvatten däremot kan inte bli för stor. Räknade för skojs skull ut att mellan söndagkväll till onsdag morgon har det kommit ner 35 m3 vatten på vår tomt. Blir svårt att leda det till en stenkista, måste till en swimmingpööl för det
När vi byggde garage för 20 år sedan gjorde vi en stenkista som i storlek var ungefär som 2 vanliga hinkar ovanpå varandra. Det viktiga är att du har riktigt grov kross. Gärna 32-64 makadam.
Stenkistan har funkat utmärkt trots att vi bor i Norrland och att den inte ligger djupare än 1 meter. Men jag lade en del markisolering ovanpå både rör och kista för att inte tjälen skulle frysa smältvattnet.
Stenkistan har funkat utmärkt trots att vi bor i Norrland och att den inte ligger djupare än 1 meter. Men jag lade en del markisolering ovanpå både rör och kista för att inte tjälen skulle frysa smältvattnet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden