Hej, jag skulle vilja få veta lite om dränering.Vad kostar det per m2?
Jag skulle dränera mitt hus,men jag vetat inte vad koster det.
jag har några frågor.
1.Vad kostar m2-jag har hus 12m x 12m.?
2.I detta pris ingår också priset på grus och frakt?
3.Isodren också inkluderat i den pris`?
4.Om grävmaskin också inkluderat i den pris?
5.Om det finns sten priser gör upp?
6.Det finns guarranti till dränering?Hur många?
7.Om vi skriver ett kontrakt före arbeta?

Tack så mycket på förhand för snabbt svar

Jag har 9,5x9 m husgrund och genomsnittsdjupet ca 1,7 m, dvs ca 145 m2. Jag köpte Optidrains system komplett med deltaboxar, duk osv och då behövs inget grus av något slag, samma massor används för återfyllnad så man sparar en hel del i bortforsling av massor (vilket annars är dyrt). Grus intill husgrunden ska inte heller användas, det dränerar så snabbt att regnvatten tränger ner och överbelastar dräneringen. Det är bättre att se till att man får rätt fall från husväggen och använder vanliga massor/ matjord på toppen av duk så att ytvatten leds ut från husväggen ca 1 m.
Grävningen inkl återfyllnad gick på 15 000 kr (viktigt att man är överens om återfyllnad och grovplanering också) materialet 40 000 kr.
Men då fick jag själv slipa bort all gammal kallasfalt och ta ledigt en hel arbetsvecka för att få upp skivorna, duken och montera boxarna/ rören i botten.

Summa 55 000 kr.
Därefter kom våren och alla sättningar i marken det medfört (värdelöst att markplanera och lägga ut toppjord samma år som dräneringen) så då fick han komma igen och planera ut matjord. Kostnad 6000 kr
Utöver detta har jag fått köpa in borrhammare, slipskivor osv till ca 2000 kr kostnad.

Totalt 63 000 kr vilket ger ett pris på 435 kr/ m2

Detta är 3 år sedan och jag skulle välja en grävare som ger fastpris även om man kan komma undan billigare med löpande, just pga stora stenar eller besvärliga rör/ kablar. Se till att grävaren har försäkringar och att ni skriver konsumentverkets standardavtal. Garanti, tjaa, på materialet har man nån sorts garanti och om du inte gör jobbet, fotografera förloppet så att man kan se vad som görs och inte görs, för du kommer aldrig få bort fukten ur plattan och det kan dröja 1-2 år innan du ser full effekt av dräneringen.

Hur många år kan ett företag garanti?
Vad kostar dränering som företager gjort?
Min vän grävde hål rund huset,efter slipade asfalt,han ta bort hela stenar,gjuten betong diagonalt rund huset och grundades isodren.
Sedan begrava grus 20cm fråm marken.
Nu jord går inte ner.

är det bra dränering?:D

Om du söker på "kostnad dränering" hittar du massor av trådar som avhandlar det där.

Försökte få till en jämförelse av kostnader i den här tråden. Den här tråden behandlar en del tekniska aspekter, val av system et cetera.

Tack, men jag skulle vilja veta hur mycket det skulle kosta arbetskraft

Om du skall leja bort jobbet så är det ju bäst att du låter några olika företag räkna på det åt dig.

Hej, jag ringde i går till ett av de företag som gör dränering.
De berättade för mig att mitt hus 12m x 12m kostar € 259,200.
12x12 = 144 x 1800 kr / kvm = 259,200 + moms.
Är detta ett bra pris?

Jag vill också lära sig något om dessa självhäftande membran och OPTI VENT. Är dessa två produkter behövs? Förutsätt inte att du behöver bara fylla isodrenu och sten?
Om membranen det inte finns någon fukt på väggarna?

kolla

http://www.ge-ab.se/produkt/opti-vent-produkter/delta-black-line-2-0-m-6.html

http://www.ge-ab.se/produkter/membran-/

forlåt för misstag

zyg552 skrev:
Hej, jag ringde i går till ett av de företag som gör dränering.
De berättade för mig att mitt hus 12m x 12m kostar € 259,200.
12x12 = 144 x 1800 kr / kvm = 259,200 + moms.
Är detta ett bra pris?

259 200 SEK?
Tycker det låter som 100% påslag på priset. Tänk på att du har ROT-avdrag på arbete idag så det borde inte landa på mer än 150 000 kr totalt inkl mtrl för en svenskreggad firma som gör hela jobbet i tanke på att jag gjorde min dränering för 65 000 SEK och gjorde halva jobbet själv och utan ROT-avdrag (det var innan ROT 2 kom)

Om 150 tusen är priset med materialet om jag måste betala allt själva materialet?
Underteckna ett kontrakt med detta företag?
Kan någon förklara för mig vad som är membranet och andra tillsatser?

tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.