R
Jag har sökt lite, men vill ha ett svar i mitt specifika fall.

Som jag nämnt i andra trådar är jag spekultant på ett sluttningshus byggt 1967.

Dräneringen är kanske orginal, nuvarande ägare köpte för cirka 5 år sedan och har inte gjort något, tidigare ägare skröt i alla fall inte med att huset var nydränerat. Dock finns en möjlighet att huset kan ha dränerats om i början på 90-talet, då huset genomgick en större renovering.

Nu till mina frågor:

Det finns inte fuktskador i källaren, luktar inte heller fukt. Bör jag ändå dränera om direkt?

Det ligger inte jord runt källardelen, utan grus. Gott tecken?

Jag kan, om jag vill, blottlägga en hel källarvägg relativt enkelt och behöver inte återfylla det, snarare skulle platsen (cirka 3 meter mellan huset och ett berg) vara perfekt att anlägga en uteplats på. Är det en bra idé?

Jag vill helst inte dränera om nu direkt, det finns en del annat att göra på huset och allting kostar pengar. Däremot är det ju numera standard att man dränerar om huset direkt efter köp oavsätt nästan. Känns onödigt att göra det om man inte behöver, eller?

Det jag brukar säga är att så länge man inte har problem med fukt eller ska använda källaren som boyta med organiska material kan det troligen vänta. Men gör inga stora jobb på insidan eller bygg inte altan eller stensätt där det behöver grävas för dräneringen.

R
Ja, nu är det ju inredd boyta, med tvättstuga och badrum samt entré på sluttningsplanet. Stora jobb invändigt behövs inte, eftersom förra ägare gjort iordning detta (utan att dränera, märk väl). Att blottlägga källarväggen och bygga en uteplats där gör väl dränering överflödig?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.