Grund & Markarbeten
Stew: Den är nog förövrigt inte murad, utan gjuten i betong :) Eller kanske en kombo?
Postman: Hej, Jag undrar i vilken utsträckning man måste hantera avrinningen från tomten och vem som avgjort om man har gjort tillräckligt. Har kollat med markkillen vi ska ha till markarbetet runt huset samt grundbygge. Han tyckte det verkade onödigt att göra något då vattnet nog inte rinner åt grannens håll på stället ifråga.
SBH: stenmjöl är bäst. men ta du sättsand. tycker du att det ej känns bra,att sätta sanden på gruset lägg ut en duk då.
joakim_ni: [citat] Är kanske inte det snyggaste alternativet!?!?!? Det skall ju dessutom reglas upp bakom.
bandy76: Nybygge platta på mark, jag har föstått att den skall läggas i mackadambädden i alla fall, men inte hur tät mellan "ormslingan"
HannaMaria98: Vi behöver dränera gräsmattan som är mycket sank. Det lutar från vänster och mot mitten samt rakt fram och mot mitten +lite lite lutning från vårt hus. Grannarna och vi ska dränera tillsammans och vi får koppla till deras brunn då vår sitter idiotiskt till inne vid husväggen under trallen. Deras tomt ligger ngt lägre än vår (parhus). Vi tänkte gräva 12 meter där det är som ett
joflopp: Gott gott. Då behöver jag inte stressa i veckan med att få hem rörgravsgrus. :)
carlbanan: Matjord brukar väl alltid va lite dyrare än sten och grus... Slängde precis bort Jehanders prislista, men har för mig att matjorden låg nånstans kring 250 kr tonnet...
PCLarsson: Tolkar det som att ditt hus ligger på en sluttning och att det är nära till berg. Din källare täcker inte heller hela huset, men om det är så att det du befarar är att vattnet rinner på berget och sedan under huset och in i din källare. Så finns det väl fortfarande en anledning att försöka att dränerar "runt" huset mot berget, så att vattnet rinner runt huset, eller tar vägen
Kingvic: Det känns bara som om han nu lägger ny asfalt där så kommer ner se ut som ett lapptäcke. Jag vet inte vad jag ska göra men tack för alla svar får ta och prata med han och försöka reda upp det. Återkommer med resultat
MrKarlsson: Hej. Jag har försökt läsa på så gott jag kan om dränering men känner mig fortfarande lite osäker. Jag har lånat en minigrävare som jag kan ha hela sommaren så det är ingen stress. Jag tänkte dränera huset en sida i taget men är osäker på var jag skall börja? Jag vet var brunnen är och den bör givetvis vara lägsta punkten. Ska jag börja vid brunnen och sedan räkna ut hur
Mats: Man brukar normalt inte fästa ihop utan man lögger en rörelsefog och gjuter sen bara mot
Johan_TBY: Hej Fick idag veta att avloppsröret i källardelen inte är anslutet till det kommunala VA-systemet. Då den gamla brunnen enligt grannarna blivit igengrävd så finns ingen anledning att ha golvbrunnen kvar i det här (helt oanvända) källarutrymmet. Vad jag hade tänkt mig då blir nog att bila upp golvbrunnen, plugga röret, som antagligen är ett 50mm gjutjärnsrör, och sedan lägga cement
Proton: Tackar för den länken. Har någon slät pem slang diameter 25mm som kommer från gruset med. Se om jag hittar nån o-ring för dom. Hade även tänkt dra allt kallvatten i makadamen, men då måste även dom tätas eftersom de kommer upp genom plasten :mad: Mycket att hålla koll på !!
Douglas L: [citat] Vojma, om du själv hade varit på lektionerna i femman och tränat läsförståelse hade du kanske förstått mitt inlägg. Jag frågade efter en jämförelse för att kunna bedöma rimligheten i en offert (ett skriftlig underlag från leverantörer/köpare både prismässigt och innehållsmässigt.) Men jag hoppas på bättre svar från någon med kompetens inom detta.
Årstakillen: Tack för svaren! Vi har använt oss av Hantverksformuläret och där skrivit till en klausul om vite. De tilläggsarbeten som det är frågan om är till stor del av typen målning + elarbeten som entreprenören var fullt medveten om skulle ingå i tid för färdigställandet.
bygga 2013 nytt: Tack för svar. Jag har två frågor 1. finns det något ställe online som säljer snygga släta murblock? 2. kan man bygga själva krypgrunden av lecablockoch bara ha en mur ytterst av ett snyggare material?
Swardh: Hej Jag har nyligen dränerat mitt 60-talshus vilket innebar att asfalten på uppfarten är uppgrävd ca 1,5 m ut från huset samt att markplattorna fram till huset är borttagna. Jag funderar nu på att ersätta asfalten med singel då jag i min enfald trodde att det var ganska enkelt att anlägga. Efter att ha läst på lite sidor och trådar känns det som ett relativt stort projekt med
freddeh: ok, men kommer plintarna inte sjunka eller röra sig i sidled alls? kan man vara säker på det? har en granne som påstår att han gjutit 120 cm plintar till sin altan och den har rört sig, men det kanske kan bero på andra saker också?
tannis: Vad lustigt..En släkting till oss har alldeles nyligen oxå haft anticimex hemma och påstod precis likadant .20% ingen lukt ,ingenting konstigt...Iof så hade han mätt mitt i huset där inga syllar går...MEN då vi alla bekanta och släkt tyckte det verkade konstigt så togs nytt prov nu i helgen vilket visade 12% :) Måste varit tillfällig fukt pga vädret eller så måste bara anticimex
Maxpayne: Hej på er, Undrar om någon vet vem i Göteborg säljer Ecoprim med 30mm tjocklek mvh
Mats: Har du öppet under huset så får du ju omgivande temp där dvs bar backe och full kyla. Det blir som en körbana/parkering där tjälen går djupare än under gräsmattan där snön skyddar. Har man en oisolerad torpargrund däremot så får man en relativt stillastående luftkudde som hjälper till
Kurtivan: Tjära skulle jag använda, både för miljön och doften :)
bobas: [citat] hur hög energiförbrukning hade ni före respektive efter åtgärden?