Hej,

Har en renovering som dragit ut på tiden och har en fråga kring hur vitet beräknas.

Vi har skrivit avtal om 2% per vecka på entreprenadsumman (exkl.moms). Är det inklusive eller exklusive de tilläggsarbeten som gjorts?

Om originalentreprenaden var på 200.000kr och vi gjort tilläggsarbeten på 50.000kr, ska vitet beräknas på 200.000kr eller 250.000kr?

Tacksam om det finns några officiella lagar/regler att hänvisa till också om det skulle bli diskussion med hantverkaren.
 
Gissar att hantverkaren kommer hävda att tilläggsarbetet är orsaken till förseningen.
 
Jag skulle vilja hävda att det är på originalsumman om inget nytt avtal om vite på tillägget finns.
Sen bör ju tidsfristen utökas med 25% eftersom arbetsmängden verkar ha ökats med motsvarande.
Alltid trassligt när det blir tillägg och tidsfrister. Du har ju frångått origialavtalet genom att beställa mer, här måste det vara glasklart i avtal vad som gäller om nya tidsfrister annars får du nog svårt att få rätt.
 
Det som väl finns är att OM det uppstår "giltiga skäl" för försening, som era tilläggsbeställningar, då skall entrepenören meddela detta när skälet uppstår. Men jag är osäker på om det står i konsumnettjänstlagen, eller om det finns i standardavtal typ ABS09. Så då beror det lite på vad för typ av avtal ni har.
 
Hubbe2 skrev:
Jag skulle vilja hävda att det är på originalsumman om inget nytt avtal om vite på tillägget finns.
Sen bör ju tidsfristen utökas med 25% eftersom arbetsmängden verkar ha ökats med motsvarande.
Alltid trassligt när det blir tillägg och tidsfrister. Du har ju frångått origialavtalet genom att beställa mer, här måste det vara glasklart i avtal vad som gäller om nya tidsfrister annars får du nog svårt att få rätt.
Att utöka tidsfristen med 25% är ju att göra det lite väl enkelt för sig och otroligt enkelt att argumentera emot. Det kan ju vara så att företaget redan hade bokat upp personalen på andra uppdrag direkt efter TS uppdrag. Om det då tillkommer tilläggsbeställningar så kan ju TS inte förvänta sig att entrepenören ska fortsätta bemanna TS projekt i samma utsträckning som tidigare.

i övrigt håller jag med Hubbe...
 
Tack för svaren!

Vi har använt oss av Hantverksformuläret och där skrivit till en klausul om vite. De tilläggsarbeten som det är frågan om är till stor del av typen målning + elarbeten som entreprenören var fullt medveten om skulle ingå i tid för färdigställandet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.