Ligger i planering inför ett semesterprojekt som jag har lovat min bättre hälft i nått år nu...
Jag skall fixa till en utav våra uteplatser. Jag rev och bilade upp det gamla för nått år sen, sen har det konstant kommit annat ivägen för bygget. Men nu...!

Tanken är att det skall läggas marksten och bli ett tryggt räcke med galvade rör emellan. Så långt är jag på det klara. Och detta ser jag inga problem i.
Men den befintliga grunden då?!??!
Vill egentligen putsa på "naturstenen". Är detta möjligt och hur går jag till väga i så fall?
Vilka produkter lämpar sig för detta. Vill ju börja med grunden och det är det jag är mest rädd för dessutom...
Hoppas att det finns någon kunnig här :)

• SANY0056.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SANY0058.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är inte enkelt, beroende på att det finns så mycket skräp och växtlighet på och kring stenarna, att bruket inte fäster. Dessutom kommer mängder av regnvatten in genom sprickor, och på vintern fryser det också sönder. Kanske lite enklare om det funnits väggar på den gamla grunden, och ett tak ovanpå, med fungerande hängrännor. Men bönder har alltid vait konstiga och snåla, när den där hängrännan var upprostad, så blev det ingen ny, utan vattnet fick fritt stänka upp på väggarna, och så blev som på bilder du visar. Om du inte vill gå där o lappa o laga till dödsdagar, så klä den med plåt. Gud va det känns skönt, att vara pensionär, när jag ser dina murar, jag har varit gråtfärdig många gånger, när jag åkt på sådana jobb......och ägaren förväntade sig underverk

Om du nu tvunget vill ha det kvar, så kan du rensa och borsta, och sedan forma. så du gjuter en ny sida utanpå det gamla, men skarven uppe vid måste vara helt tät. Om du tittar på marken, så hänger förmodligen några stenar i luften, och detta kanske gör sitt till att de rör sig.....kanske plantera något framför.....

Redigerat:
Tanken att gjuta en "vägg" framför har faktiskt slagit mig oxå. Alt. mura upp med lecablock. Alt. klä framsidan med tryckt virke men då blir det exakt som på andra sidan huset vilket vi egentligen vill undvika.
För som du säger så blir det bara 99,8% tätt så kommer det att frysa sönder på vintern.

Jag tycker också det enklaste skulle vara att mura upp en ny vägg framför med Leca, men försök få någon avrinning av det regnvatten som samlas där uppe, och som på sikt, kommer att påverka väggarna utåt. En brunn i mitten, och med ett rör ut genom lämplig vägg, där du kommer åt, är ett sätt. Gräver du upp runt om, men endast en sida i taget, så får du gjuta en sula där till Lecan, ock så kommer också de stora stenarna att bli på plats.

Redigerat:
Mmm, det blir nog leca. Satt faktisk och funderade just på avrinningen oxå. Där tänker vi lika.
"Gräver du upp runt om, men endast en sida i taget, så får du gjuta en sula där till Lecan, ock så kommer också de stora stenarna att bli på plats." En sida i taget? Vad menar du??
Hur gör man med "mellanrummet" Fylla med gjutning tills man är i våg med "toppen"??

Magnus i E-tuna skrev:
Kan Steni sockelskiva vara något till detta?

[länk]

[länk]

[länk]
Är kanske inte det snyggaste alternativet!?!?!?
Det skall ju dessutom reglas upp bakom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.